The present contribution shows analysis of standardized Italian mathematics assessments tasks: a Paper&Pencil task administered to students in the fifth grade of Primary School and a task administered in CBT-Computer Based Testing mode to second year students of upper secondary school. The combined analysis of the texts and the results of the questions highlights widespread gaps in terms of lack of contextual, conceptual and semantic mastery of the problematic situation in the resolution of mathematical tasks.

Il presente contributo mostra l’analisi di due quesiti rientranti nelle valutazioni standardizzate italiane di matematica: uno somministrato in modalità cartacea agli studenti della classe quinta della scuola primaria e uno somministrato in modalità CBT-Computer Based Testing a studenti della classe seconda della scuola secondaria di secondo grado. L’analisi combinata dei testi e dei risultati dei quesiti evidenzia delle lacune diffuse in termini di mancanza di padronanza contestuale, concettuale e semantica della situazione problematica proposta nei task matematici.

Valutazioni standardizzate di matematica: evidenze di difficoltà dalla scuola primaria alla scuola secondaria di secondo grado [Standardized assessment in Mathematics: highlights of difficulties from primary school to upper secondary school]

Ferretti F
2020

Abstract

The present contribution shows analysis of standardized Italian mathematics assessments tasks: a Paper&Pencil task administered to students in the fifth grade of Primary School and a task administered in CBT-Computer Based Testing mode to second year students of upper secondary school. The combined analysis of the texts and the results of the questions highlights widespread gaps in terms of lack of contextual, conceptual and semantic mastery of the problematic situation in the resolution of mathematical tasks.
2020
Ferretti, F
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
92-Articolo-203-1-10-20201007.pdf

accesso aperto

Descrizione: versione editoriale
Tipologia: Full text (versione editoriale)
Licenza: Creative commons
Dimensione 286.94 kB
Formato Adobe PDF
286.94 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11392/2495782
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact