The article examines the repercussions of the pandemic emergency on the daily lives of young first-year university students during the transition from high school to university, a pivotal moment both educationally and symbolically. Emphasis is placed on the identity construction process in a pandemic context and how distance learning and digital tools were utilized both to support learning and to address feelings of isolation. Testimonies from the sample reveal a generation that, contrary to stereotypes, critically reflects on their use of technology, the challenges of “mediatization of distance,” and the balance between digital and physical interactions. This research offers a unique perspective on the experiences of youth navigating a critical phase of their lives during extraordinary times.
L’articolo esamina le ripercussioni dell’emergenza pandemica sulla vita quotidiana delle giovani matricole universitarie durante il rito di passaggio dalla scuola superiore all’università, un momento chiave sia dal punto di vista educativo che simbolico. Si pone l’accento sul processo di costruzione dell’identità in un contesto pandemico e sul modo in cui la didattica a distanza e gli strumenti digitali sono stati utilizzati sia per sostenere l’apprendimento che per affrontare la solitudine. Le testimonianze del campione rivelano una generazione che, contrariamente agli stereotipi, riflette criticamente sul proprio uso delle tecnologie, sulle sfide della “mediatizzazione della distanza” e sull’equilibrio tra interazioni digitali e fisiche. Questa ricerca offre una prospettiva unica sulle esperienze di giovani che attraversano una fase critica della loro vita in tempi straordinari.
Le matricole nell’emergenza pandemica: vita quotidiana, dimensioni emotive e mediatizzazione della distanza.
Michele Bonazzi
Primo
;Marco Pedroni
Ultimo
2023
Abstract
The article examines the repercussions of the pandemic emergency on the daily lives of young first-year university students during the transition from high school to university, a pivotal moment both educationally and symbolically. Emphasis is placed on the identity construction process in a pandemic context and how distance learning and digital tools were utilized both to support learning and to address feelings of isolation. Testimonies from the sample reveal a generation that, contrary to stereotypes, critically reflects on their use of technology, the challenges of “mediatization of distance,” and the balance between digital and physical interactions. This research offers a unique perspective on the experiences of youth navigating a critical phase of their lives during extraordinary times.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
WE_Bonazzi&Pedroni.pdf
solo gestori archivio
Descrizione: versione editoriale
Tipologia:
Full text (versione editoriale)
Licenza:
NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione
545.88 kB
Formato
Adobe PDF
|
545.88 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.