During the previous academic year, the University of Ferrara implemented the blended mode Master’s Degree Course, titled “Formazione, comunicazione e cittadinanza digitale” (Training, Communication, and Digital Citizenship). This course was specifically designed to address the challenges presented by network technologies and the consequential changes in our society and daily lives. In light of these considerations, a didactic model was formulated, aiming to integrate theoretical and practical knowledge while fostering principles of responsibility and sustainability in students' learning and assessment processes. Central to this model is the concept of “authentic task,” which involves engaging students in activities that apply knowledge, cognitive abilities, and practical skills to real-world situations. By adopting a blended teaching approach, the course facilitates the development of transversal skills, as encouraged by authentic tasks. To gather feedback on this approach, a qualitative survey was conducted among the students enrolled in the degree course, aiming to explore their perspectives and perceptions regarding their learning experiences. This study contributes to the ongoing discourse on effective pedagogical strategies in the digital age. Lo scorso anno accademico, l’Università di Ferrara ha attivato il Coso di Laurea Magistrale “Formazione, comunicazione e cittadinanza digitale, in modalità blended. Il corso è stato progettato con l’intento di rispondere alle esigenze poste in essere dalle tecnologie di rete e dai relativi cambiamenti avvenuti nella nostra società e nelle nostre vite. In considerazione di ciò, è stato ideato un modello didattico in grado di: coniugare sapere teorico e sapere pratico; promuovere princìpi di responsabilità e sostenibilità rispetto ai processi di apprendimento e di valutazione negli studenti e nelle studentesse. La scelta operata chiama in causa il concetto di “compito autentico” – attività basata su conoscenze, abilità cognitive e pratiche in situazioni reali. Il modello blended ha un ruolo nel facilitare il raggiungimento delle competenze trasversali, promosse, appunto, dal compito autentico. E proprio per avere un riscontro in merito, è stata condotta un’indagine qualitativa tra studenti e studentesse per conoscere le loro opinioni su quanto esperito. Questo studio contribuisce al dibattito in corso sulle strategie pedagogiche efficaci nell'era digitale.

Experience-based activities in a blended model Master’s degree - Attività basate sull’esperienza in un Corso di Laurea magistrale blended

G. Ganino
;
L. La Vecchia
;
T. Zappaterra
2023

Abstract

During the previous academic year, the University of Ferrara implemented the blended mode Master’s Degree Course, titled “Formazione, comunicazione e cittadinanza digitale” (Training, Communication, and Digital Citizenship). This course was specifically designed to address the challenges presented by network technologies and the consequential changes in our society and daily lives. In light of these considerations, a didactic model was formulated, aiming to integrate theoretical and practical knowledge while fostering principles of responsibility and sustainability in students' learning and assessment processes. Central to this model is the concept of “authentic task,” which involves engaging students in activities that apply knowledge, cognitive abilities, and practical skills to real-world situations. By adopting a blended teaching approach, the course facilitates the development of transversal skills, as encouraged by authentic tasks. To gather feedback on this approach, a qualitative survey was conducted among the students enrolled in the degree course, aiming to explore their perspectives and perceptions regarding their learning experiences. This study contributes to the ongoing discourse on effective pedagogical strategies in the digital age. Lo scorso anno accademico, l’Università di Ferrara ha attivato il Coso di Laurea Magistrale “Formazione, comunicazione e cittadinanza digitale, in modalità blended. Il corso è stato progettato con l’intento di rispondere alle esigenze poste in essere dalle tecnologie di rete e dai relativi cambiamenti avvenuti nella nostra società e nelle nostre vite. In considerazione di ciò, è stato ideato un modello didattico in grado di: coniugare sapere teorico e sapere pratico; promuovere princìpi di responsabilità e sostenibilità rispetto ai processi di apprendimento e di valutazione negli studenti e nelle studentesse. La scelta operata chiama in causa il concetto di “compito autentico” – attività basata su conoscenze, abilità cognitive e pratiche in situazioni reali. Il modello blended ha un ruolo nel facilitare il raggiungimento delle competenze trasversali, promosse, appunto, dal compito autentico. E proprio per avere un riscontro in merito, è stata condotta un’indagine qualitativa tra studenti e studentesse per conoscere le loro opinioni su quanto esperito. Questo studio contribuisce al dibattito in corso sulle strategie pedagogiche efficaci nell'era digitale.
2023
Ganino, G.; La Vecchia, L.; Zappaterra, T.
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