n teacher training, the use of specific technologies such as the video-recording of teaching and assessing practices (and their systematic analysis) can be an important meanto make the training of in-service and pre-service teachers effective.This article intends to show an experience of research aimedto verify the use of video-analysis on the development teachers’professionalism. The research –carried out through a pre-experimental design –involved a group of mathematics teachers of low and high secondary schools and it allowed us to observe how much video-analysis affects the development of competences indicators such as the teachers’ perception of knowledge and skillson formative assessment, their beliefs and self-efficacy.
Nella formazione degli insegnanti, l’uso di specifiche tecnologie quali la videoregistrazione delle pratiche didattiche e valutative in classe (e la relativa analisi sistematica delle situazioni filmate) può costituire un mezzoimportante per l’efficacia della formazione, iniziale e in servizio, dei docenti.In questo articolo vengono presentati processie primi risultati di un’esperienza di ricerca finalizzata a controllare l’influenza della videoanalisi sul progressivo sviluppo di alcuni importanti aspetti della competenza valutativa degli insegnanti. La ricerca –realizzata attraverso un disegno pre-sperimentale –ha coinvolto un gruppo di insegnanti di matematica delle scuole secondarie e ha consentito di osservare l’incidenza della videoanalisi sull’evoluzione di indicatori di competenzadei docentiquali la loro percezione di conoscenzae abilità sul formative assessment, le loro convinzioni e il loro senso di autoefficacia.
Videoanalysis and Math teachers' training. First results of a pilot course on formative assessment
FERRETTI F
;
2017
Abstract
n teacher training, the use of specific technologies such as the video-recording of teaching and assessing practices (and their systematic analysis) can be an important meanto make the training of in-service and pre-service teachers effective.This article intends to show an experience of research aimedto verify the use of video-analysis on the development teachers’professionalism. The research –carried out through a pre-experimental design –involved a group of mathematics teachers of low and high secondary schools and it allowed us to observe how much video-analysis affects the development of competences indicators such as the teachers’ perception of knowledge and skillson formative assessment, their beliefs and self-efficacy.I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.