IN a world characterized by an unprecedented cultural crisis, the intercultural approach has emerged as an issue of fundamental importance in foreign language teaching. Terms such as “culture” and “identity” have acquired both wider and more acute significance in the curricular debate. In this research I argue that the traditional ways of thinking about foreign languages, and hence the risks associated with such a pedagogical choice, have proved less than inspiring and have often contributed to the sometimes negative perception of Otherness, a major consequence of which has been the “university violence” phenomenon in Jordan. It is the drastic implications in many respects of the educational system in Jordan that call into question the disengagement from the global scene, which has produced a deep sense of ethnocentricity, besides other matters of ultimate concern. Through a historical, theoretical and empirical analysis, this thesis unfolds the process of maturation of factors that have been germinating in Jordan and Italy throughout the centuries and that have allowed, even encouraged, the nationalization of language curricula. The “old method” ideas and practices have been seen as simply not working anymore and thus have led to an urgent quest, in both contexts, for more relativizing alternatives that promote the diversity of world views. If teachers choose to implement practical responses then the stereotypes are likely to be overcome, and intercultural progress will follow.

IN uno scenario mondiale sempre più conflittuale a livello culturale, emerge la fondamentale importanza di rivolgere una maggiore attenzione alla complessità del compito glottodidattico, all’interculturalizzazione dei curricoli, nonché al rapporto lingua-cultura-identità. Questa ricerca si presenta come un tentativo di affrontare i problemi che caratterizzano l’odierna prassi pedagogica all’interno del contesto giordano e che si manifestano come impedimenti ad una nuova concezione interculturale che si dispiega sul piano dell’esperienza educativa. L’ipotesi che sorregge la presente tesi è che l’essenza del fenomeno linguistico, la sua virtù eminentemente interculturale, sta proprio nel fatto che esso rappresenta per gli studenti una possibilità di accedere ad una nuova visione del mondo che è tutt’altro che un insieme di immagini a cui la mente assegna inadeguatamente un pregiudizio. La lingua è invece una struttura di significati, in continua trasformazione, che dovrebbe indurre la consapevolezza di ciò che è più profondo. In questo senso, la metodologia glottodidattica non può prescindere dalla dimensione contestuale come un momento educativo donatore di senso. È solo capovolgendo il classico “vecchio metodo” che si può riformulare in modo più significativo i contenuti glottodidattici proponendo un approccio stimolante che consente agli studenti di scoprire l’Altro, piuttosto che stigmatizzarlo. Mediante un approfondimento che è al tempo stesso storico, teorico ed empirico, si evidenzia come la formazione linguistica possa rendere i soggetti sempre più sensibili a cogliere il valore della diversità.

La consapevolezza interculturale nella didattica delle lingue straniere: I curricoli di Italiano nel contesto Giordano

2016

Abstract

IN a world characterized by an unprecedented cultural crisis, the intercultural approach has emerged as an issue of fundamental importance in foreign language teaching. Terms such as “culture” and “identity” have acquired both wider and more acute significance in the curricular debate. In this research I argue that the traditional ways of thinking about foreign languages, and hence the risks associated with such a pedagogical choice, have proved less than inspiring and have often contributed to the sometimes negative perception of Otherness, a major consequence of which has been the “university violence” phenomenon in Jordan. It is the drastic implications in many respects of the educational system in Jordan that call into question the disengagement from the global scene, which has produced a deep sense of ethnocentricity, besides other matters of ultimate concern. Through a historical, theoretical and empirical analysis, this thesis unfolds the process of maturation of factors that have been germinating in Jordan and Italy throughout the centuries and that have allowed, even encouraged, the nationalization of language curricula. The “old method” ideas and practices have been seen as simply not working anymore and thus have led to an urgent quest, in both contexts, for more relativizing alternatives that promote the diversity of world views. If teachers choose to implement practical responses then the stereotypes are likely to be overcome, and intercultural progress will follow.
BELLATALLA, Luciana
PERETTO, Carlo
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11392/2498819
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