The paper deals with the problem of the Bildung, in the frame offered by Kant’s and Herder’s controversy on history. The radical opposition between these two irreconcilable conceptions on the problem of the destination of humankind (of his "progress" and his "emancipation") reflects their different way of interpreting the spirit of the Aufklärung. The paper aims to provide a reconstruction of both points of view by focusing on the concepts of humanity, nature and history.

L’articolo affronta la questione della Bildung attraverso alcuni spunti offerti dalla polemica che vide direttamente coinvolte le filosofie di Kant e Herder, in merito al problema della storia. Lo scontro esplicito tra queste due filosofie costituisce in effetti la rappresentazione plastica di un’opposizione radicale tra due concezioni inconciliabili sul problema della formazione e della destinazione del genere umano (del suo “progresso” e della sua “emancipazione”), alla cui base è il diverso atteggiamento nei confronti dello spirito dell’Aufklärung. L’obiettivo di questo saggio è di fornire allora una ricostruzione dei rispettivi punti di vista focalizzandolo sui concetti di umanità, natura e storia.

Zur Bildung der Menschheit. A proposito della polemica Kant-Herder

Roberto Formisano
Primo
2020

Abstract

The paper deals with the problem of the Bildung, in the frame offered by Kant’s and Herder’s controversy on history. The radical opposition between these two irreconcilable conceptions on the problem of the destination of humankind (of his "progress" and his "emancipation") reflects their different way of interpreting the spirit of the Aufklärung. The paper aims to provide a reconstruction of both points of view by focusing on the concepts of humanity, nature and history.
2020
Formisano, Roberto
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
D-2020a.pdf

accesso aperto

Tipologia: Full text (versione editoriale)
Licenza: Creative commons
Dimensione 327.54 kB
Formato Adobe PDF
327.54 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11392/2494557
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact