The term Therapeutic Residential Care (TRC) (Whittaker, del Valle, & Holmes, 2014) involves the planful use of a purposefully constructed, multi-dimensional living environment designed to enhance or provide treatment, education, socialization, support, and protection to children and youth with identified mental health or behavioral needs. The paper illustrates, through the example of its application in a mother-child unit, a multi-component working method developed to support the therapeutic function of residential care. The method proposes a planning and evaluation tool whose systematic use promotes a group mentalization process aimed at building a shared knowledge by the staff on each guest user, reducing the fragmentation of points of view and individual representations.

Il termine Therapeutic Residential Care (TRC) (Whittaker, del Valle e Holmes, 2014) indica le forme di accoglienza residenziale che si basano su un ambiente di vita intenzionalmente pensato per produrre cambiamento e migliorare le condizioni di vita di persone che presentano problematiche e bisogni specifici. Il presente articolo illustra i risultati parziali di una ricerca intervento realizzata in una comunità mamma-bambino dove si è applicato un metodo di lavoro a più componenti sviluppato per sostenere la funzione terapeutica degli interventi di comunità. Il metodo propone uno strumento di progettazione e valutazione basato su un processo di mentalizzazione di gruppo finalizzato alla costruzione di un pensiero e di una conoscenza condivisi dallo staff su ciascun utente.

Che cos'è terapeutico nel Therapeutic Residential Care? Come analizzare e sostenere la dimensione terapeutica nelle comunità residenziali [What is therapeutic in Therapeutic Residential Care? How to support and analyse the therapeutic dimension in residential care]

Bastianoni, Paola
Secondo
;
Ciriello, Monia
;
2020

Abstract

The term Therapeutic Residential Care (TRC) (Whittaker, del Valle, & Holmes, 2014) involves the planful use of a purposefully constructed, multi-dimensional living environment designed to enhance or provide treatment, education, socialization, support, and protection to children and youth with identified mental health or behavioral needs. The paper illustrates, through the example of its application in a mother-child unit, a multi-component working method developed to support the therapeutic function of residential care. The method proposes a planning and evaluation tool whose systematic use promotes a group mentalization process aimed at building a shared knowledge by the staff on each guest user, reducing the fragmentation of points of view and individual representations.
2020
Palareti, Laura; Bastianoni, Paola; Emiliani, Francesca; Ciriello, Monia; Ravazzi, Lucia; Olezzi, Giorgia
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Psicologiaclinicadellosviluppo.pdf

solo gestori archivio

Tipologia: Altro materiale allegato
Licenza: NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione 113.89 kB
Formato Adobe PDF
113.89 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia
1824-078X-28929-9.pdf

solo gestori archivio

Tipologia: Full text (versione editoriale)
Licenza: NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione 213.55 kB
Formato Adobe PDF
213.55 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11392/2471492
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus 2
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? 1
social impact