The essay aims to analyze the interest, from the 1960s, of Italian national television to productions for educational purposes. These films in their writing and production phase saw some art historians actively involved, contributing to make biographical anecdotes within the screenplays. A real case-limit is represented by Caravaggio: starting from 1941, several directors are interested in the biography and the works of the painter, helping to restore that figure of the 'damn artist' which is the distinctive mark of Michelangelo Merisi's 'character'. At the same time the criticism carried on a rediscovery of the 'painter' Caravaggio and his figurative innovations: the filmic and artistic interests meet and clash at the same time, giving rise to a theoric debate on the cinematographic nature of the Caravaggio's work.
Il contributo si propone di analizzare l’interesse sempre crescente che, a partire dagli anni Sessanta del Novecento, ha dimostrato la televisione nazionale italiana nella produzione di programmi a scopo educativo che, nella loro fase di scrittura e produzione, vedevano come attivamente coinvolti alcuni storici dell’arte, che contribuivano a rendere gli aneddoti biografici all’interno delle sceneggiature. Un vero e proprio caso-limite è rappresentato da Caravaggio: a partire dal 1941 diversi registi si interessano alla biografia e alle opere del pittore, contribuendo a restituire quella figura dell’ ‘artista maledetto’ che è il marchio distintivo del ‘personaggio’ di Michelangelo Merisi. Tutto questo avveniva contemporaneamente alla riscoperta, da parte della critica, del pittore Caravaggio e della grandezza delle sue innovazioni figurative: l’interesse cinematografico e quello storico-artistico si incontrarono, scontrandosi al tempo stesso, creando un dibattito teorico sulla cinematograficità dell’opera caravaggesca.
Tra romanzo e realtà: proposte di lettura per il “caso Caravaggio” nelle produzioni RAI
Lara Scanu
2018
Abstract
The essay aims to analyze the interest, from the 1960s, of Italian national television to productions for educational purposes. These films in their writing and production phase saw some art historians actively involved, contributing to make biographical anecdotes within the screenplays. A real case-limit is represented by Caravaggio: starting from 1941, several directors are interested in the biography and the works of the painter, helping to restore that figure of the 'damn artist' which is the distinctive mark of Michelangelo Merisi's 'character'. At the same time the criticism carried on a rediscovery of the 'painter' Caravaggio and his figurative innovations: the filmic and artistic interests meet and clash at the same time, giving rise to a theoric debate on the cinematographic nature of the Caravaggio's work.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
415428355-Lara-Scanu-Tra-romanzo-e-realta-proposte-di-lettura-per-il-caso-Caravaggio-nelle-produzioni-RAI.pdf
accesso aperto
Descrizione: versione editoriale
Tipologia:
Full text (versione editoriale)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
218.26 kB
Formato
Adobe PDF
|
218.26 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.