The article develops a reflection around the real-time screen image, which for Manovich we continue to call that only out of habit. Building on this assumption, I argue that this apparatus transcends the condition of the "window metaphor", traditionally related to the image, to function as a “window device”. This implies a rediscussion of the status of iconic fiction conferred by the screen on the image, functioning the real-time image exceptionally as a sign for its subject. This medial configuration offers peculiar possibilities to the aspiration to cross the image threshold: in line with the thinking of Benjamin and McLuhan, for whom technology modifies our sensorium by innervating itself in it, in the case of vision by operating in the sense of its tactilization, I show how the real-time screen image becomes the site of a surface intercorporeality, permeable to the intentionalities it harbors.
Lev Manovich sostiene che continuiamo a chiamare tale l’immagine in tempo reale solo per abitudine. Partendo da questo presupposto, sostengo che questo apparato eccede la condizione di “metafora finestrale”, tradizionalmente associata all'immagine, per funzionare come “dispositivo finestrale”. Ciò implica una ridiscussione dello statuto di finzione iconica conferito dallo schermo all’immagine, funzionando l’immagine in tempo reale eccezionalmente come segno per il suo soggetto. Questa configurazione mediale offre inedite possibilità all’aspirazione di oltrepassare la soglia dell’immagine: in linea con il pensiero di Benjamin e McLuhan, per i quali la tecnologia modifica il nostro sensorium innervandosi in esso, nel caso della visione operando nel senso della sua tattilizzazione, mostro come l’immagine dello schermo in tempo reale possa diventare il sito di una intercorporeità di superficie, permeabile alle intenzionalità che ospita.
Intercorporeità di superficie: la soglia tattile dell’immagine su schermo in tempo reale
Tatiana Basso
2024
Abstract
The article develops a reflection around the real-time screen image, which for Manovich we continue to call that only out of habit. Building on this assumption, I argue that this apparatus transcends the condition of the "window metaphor", traditionally related to the image, to function as a “window device”. This implies a rediscussion of the status of iconic fiction conferred by the screen on the image, functioning the real-time image exceptionally as a sign for its subject. This medial configuration offers peculiar possibilities to the aspiration to cross the image threshold: in line with the thinking of Benjamin and McLuhan, for whom technology modifies our sensorium by innervating itself in it, in the case of vision by operating in the sense of its tactilization, I show how the real-time screen image becomes the site of a surface intercorporeality, permeable to the intentionalities it harbors.I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.