The relationship between the younger generations, science and technology has been the subject of growing interest in recent decades and has seen the emergence of numerous initiatives aimed at investigating the educational attainment, motivation and, more generally, the orientation towards research activities and scientific organizations on the part of young people. Understanding the younger generation’s views on science and technology remains a matter of strategic importance. The contribution presents the results of an annual monitoring conducted by Observa Science in Society from 2007 to 2023 on representative samples of the Italian population. The surveys return relevant results on six domains: scientific and technological knowledge, exposure to science through the media, participation in scientific events and shows, credibility of information sources, opinions towards science and technology, trust in science and scientists. The data highlight high levels of scientific literacy and interest in science and technology among young people, but also articulate and ambivalent views on the role of technoscience in society, the risks associated with scientific research and its implications.

Il rapporto tra nuove generazioni, scienza e tecnologia è stato oggetto d’interesse crescente negli ultimi decenni e ha visto l’insorgenza di numerose iniziative volte a indagare i risultati scolastici, le motivazioni e, più in generale, l’orientamento nei confronti delle attività di ricerca e delle organizzazioni scientifiche da parte dei giovani. Comprendere il punto di vista delle nuove generazioni a proposito della scienza e della tecnologia rimane una questione di strategica rilevanza. Il contributo presenta i risultati di un monitoraggio annuale condotto dall’Osservatorio Scienza Tecnologia e Società di Observa Science in Society dal 2007 al 2023 su campioni rappresentativi della popolazione italiana. Le indagini restituiscono risultati rilevanti su sei ambiti: conoscenze scientifiche e tecnologiche, esposizione alla scienza attraverso i media, partecipazione a manifestazioni ed eventi scientifici, credibilità delle fonti d’informazione, opinioni nei confronti della scienza e della tecnologia, fiducia nella scienza e negli scienziati. I dati evidenziano alti livelli di alfabetismo scientifico e di interesse nella scienza e nella tecnologia da parte dei giovani, ma anche opinioni articolate e ambivalenti sul ruolo della tecnoscienza nella società, sui rischi connessi alla ricerca scientifica e alle sue implicazioni.

I rapporti dei giovani italiani con la scienza e la tecnologia. Analisi sui dati dell’Osservatorio Scienza Tecnologia e Società 2007-2023

Rubin Andrea
;
2023

Abstract

The relationship between the younger generations, science and technology has been the subject of growing interest in recent decades and has seen the emergence of numerous initiatives aimed at investigating the educational attainment, motivation and, more generally, the orientation towards research activities and scientific organizations on the part of young people. Understanding the younger generation’s views on science and technology remains a matter of strategic importance. The contribution presents the results of an annual monitoring conducted by Observa Science in Society from 2007 to 2023 on representative samples of the Italian population. The surveys return relevant results on six domains: scientific and technological knowledge, exposure to science through the media, participation in scientific events and shows, credibility of information sources, opinions towards science and technology, trust in science and scientists. The data highlight high levels of scientific literacy and interest in science and technology among young people, but also articulate and ambivalent views on the role of technoscience in society, the risks associated with scientific research and its implications.
2023
Rubin, Andrea; Saracino, Barbara
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11392/2543311
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact