In recent years, sustainability has made progress both in terms of legislation and companies’ sensitivity. However, although many companies are aware of the importance of using social and environmental criteria for business development, still a limited number of them are familiar with tools needed to implement a sustainable strategy. The present research focuses on the growing importance that the Corporate Social Responsibility is gaining for companies, not for the value of the contents (environmental, social and governance), but for its economic value in terms of ability to generate income and value for the system as a whole. The Corporate Social Responsibility is not an added element, but a structural dimension of the life of the company: the principles of sustainability must be concretely integrated into the management system of companies and declined in existing accounting and control practices. This concept has matured in the literature for some time, is emerging in the structuring of the planning and control systems of companies and is going to be insert in the latest measures of the European and national legislation. The purpose of the research is to investigate the correlation between the economic and the environmental dimensions of Italian companies, focusing on the way in which a sustainable strategy can generate value for the company. Empirical studies have showed that an environmental strategy could guide the development of competencies and shape the company’s relationship with customers, suppliers, other companies, policy makers, and all other stakeholders. Can this concept be confirmed by the evidence from the Italian company’s non-financial disclosure and their value generation?

Negli ultimi anni la sostenibilità ha fatto grandi passi avanti sia in termini normativi sia di sensibilità da parte delle aziende. Tuttavia, sebbene siano numerose le aziende consapevoli dell’importanza dell’utilizzo di criteri sociali e ambientali per lo sviluppo del business, un numero ancora limitato di loro ha familiarità con gli strumenti necessari per implementare una strategia sostenibile. La ricerca condotta si concentra sulla crescente importanza che il tema della responsabilità sociale sta acquisendo per le imprese, non tanto per il valore fondamentale dei contenuti (ambientali, sociale e di governance) che porta con sé, ma per la sua valenza economica in termini di capacità di generare reddito e valore per il sistema nel suo complesso. L’assunzione di una responsabilità sociale non è elemento che si aggiunge, ma è dimensione strutturale della vita dell’impresa: i principi di sostenibilità devono essere concretamente integrati nel sistema di gestione delle imprese e declinati nelle prassi contabili e nei sistemi di controllo esistenti. Tale concetto è maturato nella letteratura da tempo, si sta diffondendo nella strutturazione dei sistemi di pianificazione e controllo delle aziende ed è stato inserito nei più recenti provvedimenti di normativa europea e nazionale. Lo scopo della ricerca è quello di indagare la correlazione tra la dimensione economica e quella ambientale delle imprese italiane, focalizzandosi sul modo in cui una strategia sostenibile può generare valore per l'impresa. Studi empirici hanno dimostrato che una strategia ambientale potrebbe guidare lo sviluppo delle competenze e modellare il rapporto dell'azienda con clienti, fornitori, altre aziende, istituzioni politiche e tutti gli altri stakeholder. Può questo concetto essere confermato dalle evidenze che emergono dai report non finanziari delle società italiane redatti a seguito dell’introduzione del d.lgs. 245/2016?

La sostenibilità ambientale delle imprese italiane tra profittabilità ed integrazione strategica

GIULIANI, Francesca
2023

Abstract

In recent years, sustainability has made progress both in terms of legislation and companies’ sensitivity. However, although many companies are aware of the importance of using social and environmental criteria for business development, still a limited number of them are familiar with tools needed to implement a sustainable strategy. The present research focuses on the growing importance that the Corporate Social Responsibility is gaining for companies, not for the value of the contents (environmental, social and governance), but for its economic value in terms of ability to generate income and value for the system as a whole. The Corporate Social Responsibility is not an added element, but a structural dimension of the life of the company: the principles of sustainability must be concretely integrated into the management system of companies and declined in existing accounting and control practices. This concept has matured in the literature for some time, is emerging in the structuring of the planning and control systems of companies and is going to be insert in the latest measures of the European and national legislation. The purpose of the research is to investigate the correlation between the economic and the environmental dimensions of Italian companies, focusing on the way in which a sustainable strategy can generate value for the company. Empirical studies have showed that an environmental strategy could guide the development of competencies and shape the company’s relationship with customers, suppliers, other companies, policy makers, and all other stakeholders. Can this concept be confirmed by the evidence from the Italian company’s non-financial disclosure and their value generation?
MADONNA, Salvatore
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Descrizione: TESI Francesca Giuliani
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11392/2507872
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