The products subjected to exice duty generate a relevant revenue for State (several billions of euros); they are often disposed in case new financial resources need to be found for the annual budget plan, even related to specific spending purposes as frequently happens for the increase of exice duty on fuel. As a matter of fact, we are facing pure increase on consumption tax routed to general taxation bulk. The revenue is related to consumption which cannot be audited and without mandatorily detailing finalization each time (floods, reconstruction after earthquake, peace keeping missions and so on) as it should happen with a earmarked taxes. Furthermore, the excise duty on fuel is still in place when the initial political-economic justification for the various tax rate increases is ended. This is an interesting example of how politics act trying to obtain revenues .
I prodotti assoggettati ad accisa generano un gettito rilevante per lo Stato (parecchi miliardi di euro); spesso vengono utilizzate quando si tratta di reperire nuove risorse nelle manovre annuali di bilancio, anche riferendole a specifiche finalità di spesa come accade frequentemente per gli aumenti di accisa sulla benzina. In realtà, siamo di fronte a semplici aumenti di imposta sul consumo che finiscono nelle casse della fiscalità generale. Il gettito viene, infatti, riferito ad un utilizzo non verificabile e senza che esso debba essere inderogabilmente impiegato per la finalità volta per volta indicata (alluvioni, ricostruzioni post terremoto, missioni di pace, e via enumerando), come accadrebbe in un vero tributo di scopo. Per di più quando cessa la iniziale giustificazione politico-economica dei vari aumenti di aliquota, questi ultimi permangono. Uno spaccato interessante di come la politica si ponga nel tentativo di reperire gettito.
Gli aumenti di accisa sui carburanti: un fenomeno interessante nella tipologia delle entrate pubbliche
francesco crovato
Primo
2020
Abstract
The products subjected to exice duty generate a relevant revenue for State (several billions of euros); they are often disposed in case new financial resources need to be found for the annual budget plan, even related to specific spending purposes as frequently happens for the increase of exice duty on fuel. As a matter of fact, we are facing pure increase on consumption tax routed to general taxation bulk. The revenue is related to consumption which cannot be audited and without mandatorily detailing finalization each time (floods, reconstruction after earthquake, peace keeping missions and so on) as it should happen with a earmarked taxes. Furthermore, the excise duty on fuel is still in place when the initial political-economic justification for the various tax rate increases is ended. This is an interesting example of how politics act trying to obtain revenues .File | Dimensione | Formato | |
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