In recent years, Italian academic libraries have undertaken third mission activities linked to the enhancement of their heritage: library science scholars have already been studying this kind of initiatives, and today the Italian national agency for the evaluation of universities and research institutes (Anvur) considers such actions as a result of the institutional commitment of a university library. A workshop, organized by the Library System of the University of Ferrara together with the Italian library association during the Stelline congress 2022 (Milan, 11 march), analyzed the case study of the bibliotour Storie di libri e palazzi, set up by the University of Ferrara; the workshop also explored new strategic opportunities for the enhancement of academic libraries’ heritage, firstly the inclusion of all audiences, with specific reference to Goal 10 (“Reduce inequalities”) of the United Nations 2030 Agenda. Furthermore, this perspective embraces potentially the entire corpus of recommendations provided by the Agenda. The paper is intended not only to report the main ideas that emerged during the workshop held in Milan but, starting from them, also to suggest building a network of academic libraries, in order to facilitate the communication of third mission initiatives and their public outreach. Therefore, full adherence to the inclusive dimension and the commitment to sustainable development are two new strategic opportunities for academic library activities related to heritage enhancement. AIB has been supporting both strategies for several years, by means of concrete actions, such as the “Maria A. Abenante” Award, as well as organizational structures, like the Observatory on library and sustainable development (Obiss).

In anni recenti le biblioteche accademiche italiane hanno intrapreso attività di terza missione legate alla valorizzazione del proprio patrimonio, entro una linea d’azione già in parte esplorata dalla letteratura biblioteconomica, ed oggi anche oggetto d’indagine dell’Agenzia nazionale di valutazione del sistema universitario e della ricerca (Anvur) quale espressione delle funzioni istituzionali di una biblioteca di ateneo. Un workshop, organizzato dal Sistema bibliotecario dell’Università degli studi di Ferrara e dall’Associazione italiana biblioteche in occasione del convegno delle Stelline 2022 (Milano, 11 marzo), ha analizzato il caso-studio dell’itinerario biblioturistico “Storie di libri e palazzi” attivo presso l’ateneo estense, e ha consentito di approfondire la riflessione su nuove opportunità strategiche entro le quali contestualizzare l’azione bibliotecaria di valorizzazione del patrimonio culturale universitario. Si tratta, in primis, dell’impegno per l’inclusione di tutti i pubblici, con specifico riferimento all’Obiettivo 10 (“Ridurre le diseguaglianze”) dell’Agenda 2030 delle Nazioni Unite, ma potenzialmente la prospettiva abbraccia l’intero corpus di raccomandazioni contenute nel documento. Il presente contributo intende restituire i principali spunti emersi durante il laboratorio milanese e, a partire da essi, aprirsi alla concreta proposta di una rete fra le biblioteche accademiche, utile ad agevolare la comunicazione delle iniziative di terza missione e a favorire il raggiungimento dei pubblici. A questo scopo, nuove opportunità strategiche per le biblioteche di ateneo che operano sul fronte della valorizzazione sono individuate nella piena adesione alla dimensione inclusiva e nell’impegno per lo sviluppo sostenibile, istanze che da tempo AIB supporta attraverso iniziative concrete, come l’istituzione del Premio Maria A. Abenante, e specifici assetti organizzativi, quale l’Osservatorio biblioteche e sviluppo sostenibile (OBISS).

Biblioteche accademiche in rete per la terza missione? Valorizzazione, inclusione e nuove opportunità strategiche

Baldi, Cristina
Co-primo
;
Bernabe, Anna
Co-primo
;
Iannucci, Paola
Co-primo
;
2022

Abstract

In recent years, Italian academic libraries have undertaken third mission activities linked to the enhancement of their heritage: library science scholars have already been studying this kind of initiatives, and today the Italian national agency for the evaluation of universities and research institutes (Anvur) considers such actions as a result of the institutional commitment of a university library. A workshop, organized by the Library System of the University of Ferrara together with the Italian library association during the Stelline congress 2022 (Milan, 11 march), analyzed the case study of the bibliotour Storie di libri e palazzi, set up by the University of Ferrara; the workshop also explored new strategic opportunities for the enhancement of academic libraries’ heritage, firstly the inclusion of all audiences, with specific reference to Goal 10 (“Reduce inequalities”) of the United Nations 2030 Agenda. Furthermore, this perspective embraces potentially the entire corpus of recommendations provided by the Agenda. The paper is intended not only to report the main ideas that emerged during the workshop held in Milan but, starting from them, also to suggest building a network of academic libraries, in order to facilitate the communication of third mission initiatives and their public outreach. Therefore, full adherence to the inclusive dimension and the commitment to sustainable development are two new strategic opportunities for academic library activities related to heritage enhancement. AIB has been supporting both strategies for several years, by means of concrete actions, such as the “Maria A. Abenante” Award, as well as organizational structures, like the Observatory on library and sustainable development (Obiss).
2022
Baldi, Cristina; Bernabe, Anna; Bertolini, Adriano; Iannucci, Paola; Rognoni, Marcella; Spinelli, Serafina; Tancredi, Milena
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11392/2500384
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact