Our reflection is inspired above all by the field investigations carried out by Anita Gramigna, between 2010 and 2014, at the Community of San Pedro (Oaxaca), aimed at analyzing, specifically, the work of the weavers and the training process that is at its foundation. This research work made use of the indispensable linguistic-cultural mediation of Odilon Merinos who belongs to that people. It seemed interesting to us to take a cue from the double epistemological strategy outlined by Brousseau which places scholastic epistemology on one side and the epistemology of society on the other. In our case instead of scholastic we should put family and community learning which, however, represents a real school for life.
La nostra riflessione prende spunto soprattutto dalle indagini sul campo svolte da Anita Gramigna, tra il 2010 e il 2014, presso la Comunità di San Pedro (Oaxaca), volte all’analisi, nello specifico, del lavoro delle tessitrici e del processo formativo che sta a suo fondamento. Tale lavoro di ricerca si è avvalso della indispensabile mediazione linguistico-culturale di Odilon Merinos che a quel popolo appartiene. Ci è sembrato interessante prendere spunto dalla duplice strategia epistemologica tracciata da Brousseau che pone da un lato l’epistemologia scolastica e dall’altro l’epistemologia della società. Nel nostro caso al posto dello scolastico dovremmo porre l’apprendimento familiare e comunitario che, tuttavia, rappresenta una vera e propria scuola per la vita.
I miti della fondazione. L'educazione nella tradizione per un futuro radicato
Poletti Giorgio
Primo
2022
Abstract
Our reflection is inspired above all by the field investigations carried out by Anita Gramigna, between 2010 and 2014, at the Community of San Pedro (Oaxaca), aimed at analyzing, specifically, the work of the weavers and the training process that is at its foundation. This research work made use of the indispensable linguistic-cultural mediation of Odilon Merinos who belongs to that people. It seemed interesting to us to take a cue from the double epistemological strategy outlined by Brousseau which places scholastic epistemology on one side and the epistemology of society on the other. In our case instead of scholastic we should put family and community learning which, however, represents a real school for life.I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.