The article examines the new Italian regulation of collective and certification marks, implementing the EU directive 2015/2436. Under the new rules, collective marks guarantee that the marked goods are supplied by enterprises that adhere to a single membership and its statutory purposes; whereas certification marks guarantee that the marked goods comply with quality standards set up by a single independent owner. The author suggests that collective marks may be registered only by non-profit organizations, provided these organi-zations are not closed to actual membership, but open to the access of new members. In addition, the article investigates the meaning of the duty of neutrality of certification mark owners and suggests the need for a “strong certification” guarantee for this kind of mark. The paper explains the specific requirements of collective and certification marks, especially the need for the perception of their nature by the public. The article examines the peculiar rules on registration of geographical collective and certification marks.

Il lavoro esamina la nuova disciplina dei marchi collettivi e di certificazione introdotta in attuazione della direttiva UE 2015/2436. Riconduce la funzione distintiva dei marchi collettivi all’appartenenza ad un’unica organizzazione associativa titolare e all’adesione ai suoi valori statutari. Riconduce la funzione distintiva dei marchi di certificazione all’assoggettamento ad un sistema di controlli qualitativi predisposto da un unico titolare indipendente rispetto agli utilizzatori. Sostiene la legittimazione alla registrazione dei marchi collettivi da parte delle sole organizzazioni non lucrative aperte all’adesione di nuovi membri. Precisa i requisiti di indipendenza dei titolari dei marchi di certificazione e sostiene la necessità che essi offrano una garanzia “forte” di requisiti qualitativi. Ricostruisce i requisiti specifici di validità dei marchi collettivi e di certificazione, con particolare riguardo alla necessità di esatta percezione della loro natura da parte del pubblico. Analizza le peculiarità della registrazione dei marchi collettivi e di certificazione geografici.

La nuova disciplina dei marchi collettivi e di certificazione

Davide Sarti
2022

Abstract

The article examines the new Italian regulation of collective and certification marks, implementing the EU directive 2015/2436. Under the new rules, collective marks guarantee that the marked goods are supplied by enterprises that adhere to a single membership and its statutory purposes; whereas certification marks guarantee that the marked goods comply with quality standards set up by a single independent owner. The author suggests that collective marks may be registered only by non-profit organizations, provided these organi-zations are not closed to actual membership, but open to the access of new members. In addition, the article investigates the meaning of the duty of neutrality of certification mark owners and suggests the need for a “strong certification” guarantee for this kind of mark. The paper explains the specific requirements of collective and certification marks, especially the need for the perception of their nature by the public. The article examines the peculiar rules on registration of geographical collective and certification marks.
2022
Sarti, Davide
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