Among the possible disciplinary contaminations in the artistic field, that between the art of design and musical production is by far one of the most fruitful and rich in cultural-historical values. There are many musicians who have studied as designers and vice versa: Iannis Xenakis, Demetrio Stratos, Ed-oardo Bennato, Claudio Baglioni, Lorenzo Palmeri. The aforementioned Xenakis proposed in his meta-artistic theory the concept that an artistic expression based on mathematical calculation can be realized regardless of the type of media used. But we cannot limit ourselves to the medium: architecture and mu-sic are not just mathematics. A thorough analysis of the attitudinal, behavioral, and technical character-istics between the two fields reveals that it is often not just a matter of contamination, but that deep af-finities exist between the designer and the musician.

Tra le possibili contaminazioni disciplinari in campo artistico, quella tra l’arte del progetto e la produ-zione musicale è in assoluto una tra la più proficue e ricche di valori storico-culturali. Esistono molti mu-sicisti che hanno studiato da progettisti e viceversa: Iannis Xenakis, Demetrio Stratos, Edoardo Bennato, Claudio Baglioni, Lorenzo Palmeri. Il citato Xenakis propose nella sua teoria meta-artistica il concetto secondo il quale un'espressione artistica basata su un calcolo matematico può essere realizzata indiffe-rentemente dal tipo di media utilizzato. Ma non pos-siamo limitarci al mezzo: architettura e musica non sono solo matematica. Un’analisi approfondita delle caratteristiche attitudinali, comportamentali, di ap-proccio tecnico tra i due ambiti rivela che spesso non si tratta solo di contaminazione, ma che tra il pro-gettista (architetto, designer, …) e il musicista esi-stono profonde affinità.

Oltre la contaminazione. Dal progetto dello spazio al progetto del suono: legami, analogie e affinità di pensiero [Beyond the contamination.From the design of space to the design of sound: Links, analogies and affinities]

Mancini M
Primo
2022

Abstract

Among the possible disciplinary contaminations in the artistic field, that between the art of design and musical production is by far one of the most fruitful and rich in cultural-historical values. There are many musicians who have studied as designers and vice versa: Iannis Xenakis, Demetrio Stratos, Ed-oardo Bennato, Claudio Baglioni, Lorenzo Palmeri. The aforementioned Xenakis proposed in his meta-artistic theory the concept that an artistic expression based on mathematical calculation can be realized regardless of the type of media used. But we cannot limit ourselves to the medium: architecture and mu-sic are not just mathematics. A thorough analysis of the attitudinal, behavioral, and technical character-istics between the two fields reveals that it is often not just a matter of contamination, but that deep af-finities exist between the designer and the musician.
2022
Mancini, M
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
settembre2022-09.pdf

accesso aperto

Descrizione: Full text editoriale
Tipologia: Full text (versione editoriale)
Licenza: Creative commons
Dimensione 2.48 MB
Formato Adobe PDF
2.48 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11392/2498841
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact