This paper aims to present the interpretation of Così è (se vi pare) (1918) given by Karl Löwith in his habilitation thesis, namely L’individuo nel ruolo del co-uomo (1928). The investigation of Pirandello’s role within the framework of Löwith’s Mitanthropologie («With-Anthropology») also equates to the demonstration of his presence in the European philosophical landscape of his age. The description of the basic features of the Mitanthropologie, i.e. a phenomenology of the relationality (§ 1), will be followed by the investigation of the role played by Pirandello within such a theoretical framework (§ 2). In particular, I will try to emphasize the philosophical meaning of Pirandello’s topics (first and foremost the idea of an Alsmensch – i.e., «maskman» – personified by the character of Signora Ponza) comparing them with Heidegger’s existential analytic and his idea of Dasein (§ 3). The final goal of this attempt is the possible accomplishment of an anthropological paradigm, that within Löwith’s habilitation thesis is just sketched (§ 4).

Muovendo dall’occasione del centocinquantesimo anniversario della nascita di Pirandello (2017), questo contributo presenta la lettura di Così è (se vi pare) (1918) proposta da Karl Löwith nel suo scritto di abilitazione: L’individuo nel ruolo del co-uomo (1928). La disamina del ruolo di Pirandello nel contesto della Mitanthropologie («antropologia-del-con») löwithiana funge anche da testimonianza della sua significativa presenza nel panorama filosofico europeo del tempo. All’esposizione dei lineamenti di quella singolare fenomenologia della relazionalità che è la Mitanthropologie (§ 1), segue l’analisi del ruolo che in essa svolge il confronto con Pirandello (§ 2). In particolare, verranno sviluppati alcuni spunti filosofici emergenti dai temi pirandelliani (su tutti la figura dello Alsmensch – «l’uomo maschera» –, incarnato dal personaggio della Signora Ponza), ponendoli in dialogo precipuo con l’analitica esistenziale heideggeriana e il concetto di Dasein (§ 3). Scopo finale di questa operazione è suggerire un possibile compimento di quel paradigma antropologico, che nelle pagine di Löwith rimane soltanto delineato (§ 4).

Maschere nude, maschere vuote. Karl Löwith interprete del teatro pirandelliano

Cera A
2018

Abstract

This paper aims to present the interpretation of Così è (se vi pare) (1918) given by Karl Löwith in his habilitation thesis, namely L’individuo nel ruolo del co-uomo (1928). The investigation of Pirandello’s role within the framework of Löwith’s Mitanthropologie («With-Anthropology») also equates to the demonstration of his presence in the European philosophical landscape of his age. The description of the basic features of the Mitanthropologie, i.e. a phenomenology of the relationality (§ 1), will be followed by the investigation of the role played by Pirandello within such a theoretical framework (§ 2). In particular, I will try to emphasize the philosophical meaning of Pirandello’s topics (first and foremost the idea of an Alsmensch – i.e., «maskman» – personified by the character of Signora Ponza) comparing them with Heidegger’s existential analytic and his idea of Dasein (§ 3). The final goal of this attempt is the possible accomplishment of an anthropological paradigm, that within Löwith’s habilitation thesis is just sketched (§ 4).
2018
Cera, A
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
A._Cera,_Maschere_nude....pdf

solo gestori archivio

Tipologia: Full text (versione editoriale)
Licenza: NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione 228.67 kB
Formato Adobe PDF
228.67 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11392/2494756
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact