The purpose of this paper is to verify how the Italian legislator has adapted its legal system to the provisions of EU Directive no. 2019/633 on combating unfair commercial practices in contracts in the agri-food chain. The need to implement the directive has led, in fact, to the adoption of the principles and guidelines for its implementation, set out in Article 7 of Law No. 53 of 2021 (European Delegation Act 2019/20). On the basis of the delegated law, finally, Legislative Decree no. 198 of 5 November 2021 was adopted, which, at the same time, gave concrete implementation to Directive 2019/633 and repealed the pre-existing rules on the subject, including the same Article 62, Law Decree no. 1/2012, (with the exception of Article 78, Law Decree 18/2020) also introducing new prohibited cases. The work first examines the 19 guiding criteria, under the headings from a) to u), set out in Article 7 of the European delegation law no. 53/2021. The main aspects of the implementing legislative decree No 198/2021 are then highlighted, in order to ascertain the relationship between the rules set out in the new decree and those previously in force: and whether, in particular, the new and now current regulatory framework constitutes a strengthening of the protection in favour of the weaker party in contracts in the agri-food chain.
Oggetto del presente lavoro è la verifica di come il legislatore italiano ha provveduto a adattare il nostro ordinamento alle disposizioni della direttiva UE n. 2019/633 sul contrasto alle pratiche commerciali sleali nei contratti della filiera agroalimentare. La necessità di attuazione della direttiva ha portato, infatti, all’adozione dei principi e dei criteri direttivi per la sua attuazione, di cui all’art. 7 della legge n. 53 del 2021 (legge di delegazione europea 2019/20). Sulla base della legge delega è stato, infine, adottato il d. lgs. n. 198 del 5 novembre 2021, che ha, ad un tempo, dato concreta attuazione alla direttiva 2019/633 e provveduto ad abrogare le norme previgenti in materia, tra cui lo stesso art. 62, d.l. n. 1/2012, (con l’eccezione dell’art. 78, d.l. 18/2020) introducendo, altresì, nuove fattispecie vietate. Nel lavoro vengono dapprima esaminati i 19 criteri direttivi, rubricati con le lettere da a) ad u), di cui all’art. 7, della legge di delegazione europea n. 53/2021 e vengono, in seguito, evidenziati gli aspetti di maggior rilievo del d. lgs. attuativo n. 198/2021, al fine di accertare quale sia il rapporto tra la disciplina recata dal nuovo decreto rispetto a quella previgente: e se, in particolare, il nuovo e ora vigente assetto normativo costituisca o meno un rafforzamento delle tutele in favore della parte debole dei contratti della filiera agroalimentare.
La direttiva 2019/633, i criteri di delega legislativa e l’art. 62, d.l. n. 1/2012
luigi russo
2021
Abstract
The purpose of this paper is to verify how the Italian legislator has adapted its legal system to the provisions of EU Directive no. 2019/633 on combating unfair commercial practices in contracts in the agri-food chain. The need to implement the directive has led, in fact, to the adoption of the principles and guidelines for its implementation, set out in Article 7 of Law No. 53 of 2021 (European Delegation Act 2019/20). On the basis of the delegated law, finally, Legislative Decree no. 198 of 5 November 2021 was adopted, which, at the same time, gave concrete implementation to Directive 2019/633 and repealed the pre-existing rules on the subject, including the same Article 62, Law Decree no. 1/2012, (with the exception of Article 78, Law Decree 18/2020) also introducing new prohibited cases. The work first examines the 19 guiding criteria, under the headings from a) to u), set out in Article 7 of the European delegation law no. 53/2021. The main aspects of the implementing legislative decree No 198/2021 are then highlighted, in order to ascertain the relationship between the rules set out in the new decree and those previously in force: and whether, in particular, the new and now current regulatory framework constitutes a strengthening of the protection in favour of the weaker party in contracts in the agri-food chain.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
RUSSO.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Full text (versione editoriale)
Licenza:
PUBBLICO - Pubblico con Copyright
Dimensione
351.16 kB
Formato
Adobe PDF
|
351.16 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.