This PhD Thesis explores whether the Constitutions of the Member States of the European Union, in particular that of Italy and Germany, can coexist with the transfer a) of the tasks of guaranteeing social rights and b) of democratic control over the spending power, to a centralized European spending power without leading to a constitutional break. It does so through the study of two key issues. The first one is whether, following the reforms related to European economic governance implemented as a consequence of the 2008-2009 crisis, national spending powers, significantly the Italian one, still have the chance to comply with their obligations to guarantee the inalienable core of fundamental rights and freedoms and therefore of the democratic principle. The second issue considered is the response given to the economic crisis of 2008-2009 and to economic-health crisis of 2020, which is furthering the process of European integration by outsourcing part of the instruments serving national spending powers. Therefore, this PhD Thesis reconstructs the legal framework of the management of public finances of the EMU, identifying and studying the individual instruments of European economic governance. It then explores whether these are able not only to comply quantitatively with the tasks originally entrusted to national spending powers, but also if they are regulated by a system of checks and balances capable of channeling those resources to the fulfillment of the aims of substantial equality and democratic participation. Starting from Next Generation EU, hitherto the route to the other side of the river crossing has been identified in the strengthening of European economic governance via the debt instrument. However, this process has already led to testing the limits laid down by Constitutions and fundamental EU Treaties according to jurisprudence and constitutional doctrine of many of the Member States. Instead of following the debt route, this Thesis argues that it is through strengthening the EU fiscal system that the possibility of the rupture outlined above can be avoided without needing a comprehensive reform of the founding Treaties of the European Union.
La presente tesi si pone l’obiettivo di approfondire due temi di ricerca. Il primo indaga se, a seguito delle riforme correlate al rafforzamento della governance economica europea conseguente alla crisi del 2008-2009, i poteri di spesa degli Stati membri, a partire da quello italiano, abbiano tuttora la possibilità di ottemperare agli obblighi di garanzia del nucleo inviolabile di diritti e libertà (e quindi del principio democratico). Il secondo discende dalla scelta, in risposta alla crisi economica del 2008-2009 ed economico-sanitaria del 2020, di approfondire il processo di integrazione europea esternalizzando parte degli strumenti serventi i poteri di spesa nazionali. Porta, quindi, l’indagine qui esposta a ricostruire il quadro giuridico della gestione delle finanze pubbliche dell’Uem. Ovvero, ad individuare e vagliare i singoli strumenti della governance economica europea e di concerto a domandarsi se questi siano in grado non tanto e non solo di ottemperare quantitativamente ai compiti affidati ai poteri di spesa nazionali, quanto se siano regolati da un sistema di pesi e contrappesi capace di veicolarne le risorse all’ottemperanza dei fini di eguaglianza sostanziale e partecipazione democratica. Su quest’ultimo punto si ricongiungono, dunque, i temi finora esplicitati, e affrontati separatamente lungo i primi capitoli della trattazione, manifestando il loro essere parte di un interrogativo unitario: possono le Costituzioni degli Stati membri (in particolare di Italia e Germania) coesistere con la cessione ad un potere di spesa europeo dell’assolvimento dei compiti di garanzia di diritti e libertà, e conseguentemente del principio democratico, senza che si incorra in una rottura costituzionale? A partire da Next Generation EU, infatti, sembra che la rotta per l’altra sponda dell’ormai famoso guado sia stata individuata nell’approfondimento della governance economica europea e nello strumento del debito. Tuttavia, tale percorso ha già portato alla forzatura dei limiti disposti dalle Costituzioni e dai Trattati fondamentali dell’Ue, sia secondo la giurisprudenza che la dottrina costituzionale di molti tra gli Stati membri. Diversamente dalla rotta del ricorso al debito si ritiene che scegliere quella del rafforzamento, quantitativo e qualitativo, del sistema fiscale dell’Ue possa evitare di accrescere le probabilità dell’avverarsi della rottura precedentemente paventata senza esigere necessariamente una previa riforma complessiva dei Trattati fondamentali.
POTERE DI SPESA E VINCOLI DI BILANCIO TRA UEM E STATI MEMBRI Le possibilità di una stabilizzazione economico-finanziaria in una prospettiva giuridico-costituzionale
CENSI, Damiano
2021
Abstract
This PhD Thesis explores whether the Constitutions of the Member States of the European Union, in particular that of Italy and Germany, can coexist with the transfer a) of the tasks of guaranteeing social rights and b) of democratic control over the spending power, to a centralized European spending power without leading to a constitutional break. It does so through the study of two key issues. The first one is whether, following the reforms related to European economic governance implemented as a consequence of the 2008-2009 crisis, national spending powers, significantly the Italian one, still have the chance to comply with their obligations to guarantee the inalienable core of fundamental rights and freedoms and therefore of the democratic principle. The second issue considered is the response given to the economic crisis of 2008-2009 and to economic-health crisis of 2020, which is furthering the process of European integration by outsourcing part of the instruments serving national spending powers. Therefore, this PhD Thesis reconstructs the legal framework of the management of public finances of the EMU, identifying and studying the individual instruments of European economic governance. It then explores whether these are able not only to comply quantitatively with the tasks originally entrusted to national spending powers, but also if they are regulated by a system of checks and balances capable of channeling those resources to the fulfillment of the aims of substantial equality and democratic participation. Starting from Next Generation EU, hitherto the route to the other side of the river crossing has been identified in the strengthening of European economic governance via the debt instrument. However, this process has already led to testing the limits laid down by Constitutions and fundamental EU Treaties according to jurisprudence and constitutional doctrine of many of the Member States. Instead of following the debt route, this Thesis argues that it is through strengthening the EU fiscal system that the possibility of the rupture outlined above can be avoided without needing a comprehensive reform of the founding Treaties of the European Union.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Tesi Damiano Censi pdf_a.pdf
accesso aperto
Descrizione: POTERE DI SPESA E VINCOLI DI BILANCIO TRA UEM E STATI MEMBRI Le possibilità di una stabilizzazione economico-finanziaria in una prospettiva giuridico-costituzionale
Tipologia:
Tesi di dottorato
Dimensione
6.05 MB
Formato
Adobe PDF
|
6.05 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.