The investigation of Transit Oriented Development as a growth paradigm in an attempt to become a catalyst in influencing city development is the primary emphasis of this research. Across the world, Transit-Oriented Development (TOD) has emerged as a viable strategy for integrating transportation with land use in mature and fast emerging cities alike. Is the emphasis on sustainable urban transportation a more tightly defined definition of sustainable transportation, or is the emphasis on transportation sustainability more broadly defined? Due to the impossibility of reaching a scientific consensus on what defines a truly sustainable transportation system, it is necessary to compile a complete list of all the definitions and characteristics that exist. It is important to identify the major aspects and components of TOD models by constructing a foundation and providing an alternative to the single standard model of planning that is currently used in growing cities such as Tirana, given that TOD is a concept that has been extensively researched. Tirana, the capital of Albania, is now confronted with tough issues as a result of a whole regime of transition and internal migration that began in the late 1990s and has continued to this day. In this context, the “Transit Oriented Development” can be seen as the core model to promote, guide and develop through transport and land-use. This study will include an overview on policies, land use changes and economic principles that combined with objectives from “Transit Oriented Development” will provide a guideline on sustainable urban growth. This research takes place under the assumption that creating a model for implementing Transit Oriented Development in the case of Tirana will guide future development without adding to urban sprawl.

L'indagine sullo sviluppo orientato al transito come paradigma di crescita nel tentativo di diventare un catalizzatore nell'influenzare lo sviluppo della città è l'enfasi principale di questa ricerca. In tutto il mondo, il Transit-Oriented Development (TOD) è emerso come una strategia praticabile per integrare i trasporti con l'uso del territorio sia nelle città mature che in quelle in rapida espansione. L'enfasi sul trasporto urbano sostenibile è una definizione più strettamente definita di trasporto sostenibile o l'enfasi sulla sostenibilità dei trasporti è definita in modo più ampio? A causa dell'impossibilità di raggiungere un consenso scientifico su ciò che definisce un sistema di trasporto veramente sostenibile, è necessario compilare un elenco completo di tutte le definizioni e caratteristiche esistenti. È importante identificare gli aspetti e le componenti principali dei modelli TOD costruendo una base e fornendo un'alternativa al modello unico standard di pianificazione attualmente utilizzato in città in crescita come Tirana, dato che TOD è un concetto che è stato ampiamente studiato . Tirana, la capitale dell'Albania, si trova ora ad affrontare problemi difficili a causa di un intero regime di transizione e migrazione interna iniziato alla fine degli anni '90 e continuato fino ad oggi. In questo contesto, lo "Sviluppo orientato al transito" può essere visto come il modello centrale per promuovere, guidare e sviluppare attraverso i trasporti e l'uso del territorio. Questo studio includerà una panoramica sulle politiche, sui cambiamenti nell'uso del suolo e sui principi economici che, combinati con gli obiettivi dello "Sviluppo orientato al transito", forniranno una linea guida sulla crescita urbana sostenibile. Questa ricerca si svolge partendo dal presupposto che la creazione di un modello per l'attuazione dello sviluppo orientato al transito nel caso di Tirana guiderà lo sviluppo futuro senza aumentare l'espansione urbana incontrollata.

Metamorphosis through Transition : The application of TOD as mobility / land-use model, and its applicability in the case of Tirana

TERPO, Amanda
2022

Abstract

The investigation of Transit Oriented Development as a growth paradigm in an attempt to become a catalyst in influencing city development is the primary emphasis of this research. Across the world, Transit-Oriented Development (TOD) has emerged as a viable strategy for integrating transportation with land use in mature and fast emerging cities alike. Is the emphasis on sustainable urban transportation a more tightly defined definition of sustainable transportation, or is the emphasis on transportation sustainability more broadly defined? Due to the impossibility of reaching a scientific consensus on what defines a truly sustainable transportation system, it is necessary to compile a complete list of all the definitions and characteristics that exist. It is important to identify the major aspects and components of TOD models by constructing a foundation and providing an alternative to the single standard model of planning that is currently used in growing cities such as Tirana, given that TOD is a concept that has been extensively researched. Tirana, the capital of Albania, is now confronted with tough issues as a result of a whole regime of transition and internal migration that began in the late 1990s and has continued to this day. In this context, the “Transit Oriented Development” can be seen as the core model to promote, guide and develop through transport and land-use. This study will include an overview on policies, land use changes and economic principles that combined with objectives from “Transit Oriented Development” will provide a guideline on sustainable urban growth. This research takes place under the assumption that creating a model for implementing Transit Oriented Development in the case of Tirana will guide future development without adding to urban sprawl.
EMANUELI, Luca
DI GIULIO, Roberto
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Open Access dal 08/11/2022

Descrizione: Metamorphosis through Transition, The application of TOD as mobility / land-use model, and its applicability in the case of Tirana
Tipologia: Tesi di dottorato
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11392/2485797
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