There is a close relationship between the child’s body, the main means for expressing and organizing his/her experience, and, the child’s mind and those cognitive aspects related to his/her spatial coding and orientation. Body and mind, in fact, intersect from the child’s very first experiences in exploring the environment. This article analyses the way a child interacts with space inside and outside his/her body and how the role of the neuropsychomotor therapist can be used in analysing the child’s visual-spatial skills. A special evaluation tool has been created for guiding the therapist in assessing such skills. It also allows the therapist to identify objectives and strategies during psychomotor intervention when visual-spatial deficits are present. In addition, this protocol has been applied to three children whose treatments are presented as a clinical contribution for stimulating the therapist’s considerations on individualizing each rehabilitative project.

Esiste una stretta relazione fra il corpo, principale strumento di espressione e organizzazione dell’esperienza per il bambino e gli aspetti cognitivi legati alla codifica dello spazio e all’orientamento. Corpo e mente, infatti, si intersecano sin dalle prime esplorazioni dell’ambiente circostante. L’articolo approfondisce, in ottica neuro e psicomotoria, le modalità di interazione tra il bambino e lo spazio corporeo/extracorporeo e, di conseguenza, anche il ruolo del TNPEE nell’analisi delle abilità visuo-spaziali. Al fine di guidare il terapista a una valutazione di tali competenze, è stato creato uno strumento di valutazione specifico che permetta di individuare gli obiettivi e le strategie di intervento neuro e psicomotorio nei casi di deficit visuo-spaziali. Si presenta inoltre un contributo clinico con il fine di fornire all’operatore degli spunti di riflessione all’interno del progetto riabilitativo individualizzato.

Corpo e mente nello spazio: le abilità visuo-spaziali

Tiziana Battistin
Ultimo
2020

Abstract

There is a close relationship between the child’s body, the main means for expressing and organizing his/her experience, and, the child’s mind and those cognitive aspects related to his/her spatial coding and orientation. Body and mind, in fact, intersect from the child’s very first experiences in exploring the environment. This article analyses the way a child interacts with space inside and outside his/her body and how the role of the neuropsychomotor therapist can be used in analysing the child’s visual-spatial skills. A special evaluation tool has been created for guiding the therapist in assessing such skills. It also allows the therapist to identify objectives and strategies during psychomotor intervention when visual-spatial deficits are present. In addition, this protocol has been applied to three children whose treatments are presented as a clinical contribution for stimulating the therapist’s considerations on individualizing each rehabilitative project.
2020
Zanatta, Alessia; Pizzeghello, Giulia; Gasparotto, Chiara; Battistin, Tiziana
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
TNPEE_2020-2_Zanatta et al.pdf

accesso aperto

Tipologia: Full text (versione editoriale)
Licenza: Creative commons
Dimensione 325.07 kB
Formato Adobe PDF
325.07 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11392/2480538
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact