The first time that the U.A on Legalization, Urbanization, and Integration of the informal areas and Settlement was introduced is in 2006. From 2006 to nowadays many laws and regulations have shaped the U.A. On the early stages it is essential to understand the political and economic condition - the institutional vacuum to deal with the rural areas outside the yellow line was an unclear situation on who is responsible, see (Aliaj, Shutina, & Dhamo, 2010). At the same period (2009) the cognitive resource of the municipalities to get the cartographic data was taken off. The regional agency took over all these competencies and including the economic resources - in open violation to article 13 on the Albanian constitution and local autonomy. The political resource that once was of the municipalities, to define the informal areas and the regulatory frame, went to higher and centralized administrative levels, such as A.L.U.I.Z.N.I (regional agency). In 2014, new different fees were introduced regarding the settlements raised for economic function and use. Many small informal markets closed their activities, and only big investments had the possibility to pay a higher fee than housing purposes, such as hotels, factories, and resorts. Facing this dynamic and repressive condition to vulnerable housing tenure the research proposes a "phase zero" of assessment and analysis. Three theories of policy evaluation have been used in one, called Responsive Focused Evaluation. The novelty of R.F.E is that evaluates the policy content from resources focused, differently from the classic evaluation on outcomes and outputs. By focusing on the economic resources, the implementation step of R.F.E suggests to look at probabilistic cases of failure or regular process of legalization. Four hindering factors are identified, and more than twelve factors on territorial impact, land fragmentation, and densification. The first four hindering factors can be assessed in one single formula called F.I.S.I.A, with the legalization revenues and urbanization costs to give the policy efficiency and effectiveness. Instead, the territorial impact gives variations on an analytical tool for the informal areas. The research question is addressed to the second part, policy implementation, which focuses on economic resources. How much are the costs of the objectives set by the UA, legalization, urbanization and the hindering factors? The results give different levels of efficiency and effectiveness ratio. Higher the efficiency gradient is, higher will be the urbanization cost and so the need to call political resources in action, or exogenous resources - and vice versa. This can vary from the size of the informal area and the urban morphology. Higher the effectiveness gradient is, higher will be the hindering factors and cost, and so the need to call cognitive resources and independent actors in the U.A for the endogenous resources. The separation of these two indicators, efficiency, and effectiveness is essential to get a more responsive and sensitive policy decision process on revenue's reversibility and future investments.

La prima volta che L'Agenda Urbana sulla legalizzazione, l'urbanizzazione e l'integrazione delle aree e degli insediamenti informali è stata istituita è stato nell'anno 2006. Dal 2006 ad oggi, molte leggi e regolamenti hanno cambiato e influenzato quest'agenda urbana. Per capire le prime fasi, di costrutire in maniera informale, bisogna avere un quadro generale riguardo la condizione politica ed economica che passava il paese in quei anni. Il vuoto istituzionale per affrontare le aree rurali al di fuori della linea gialla, che definiva il limite dell'area urbana,creava una situazione poco chiara su chi è responsabile, vedi (Aliaj, Shutina e Dhamo, 2010). Nello stesso periodo (2009) è stata tolta la risorsa cognitiva che i Municipi avevano per ottenere e gestire i dati cartografici. L'agenzia regionale ha assunto tutte queste competenze, comprese le risorse economiche - in aperta violazione all'articolo 13 della Costituzione Albanese e sull'Autonomia Locale. La risorsa politica che un tempo era del Consiglio Municipale, per definire le aree informali e il quadro normativo, è andata a livelli amministrativi più elevati e centralizzati, come ad esempio A.L.U.I.Z.N.I (agenzia regionale) e K.K.T (Consigli degli Ministri). Nel 2014 sono state introdotte nuove tariffe riguardola destinazione d'uso del suolo. Piccoli negozi informali hanno chiuso le loro attività, e solo i grandi investimenti hanno avuto la possibilità di pagare una tariffa più elevata di quella abitativa, come alberghi, fabbriche e resort. Affrontando questa condizione dinamica e repressiva riguardo gli insediamenti informali e la loro vulnerabilitàabitativa, la ricerca mira a una "fase zero" di valutazione e analisi sui diritti, attori, leggi e regolamenti. Tre teorie sulla valutazione delle politiche sono state utilizzate in una, denominata Responsive Focused Evaluation. La novità di R.F.E è che valuta il contenuto della policy dalle risorse che gli attori hanno, con focus su una specifica risorsa, in questo caso quello economica. A differenza della classica valutazione su risultati e outputs, R.F.E suggerisce di vedere una seconda teoria - quella focalizzata sulle abilità degli attori di usare queste risorse, chiamata Empowerment Evaluation. Concentrandosi sulle risorse economiche, la fase di implementazione di R.F.E suggerisce di esaminare i casi probabilistici di fallimento, o in regola per ottenerela piena legalizzazione dell'insediamento informale. Nella tesi vengono identificati quattro fattori di blocco e più di dodici fattori sull'impatto territoriale, sulla frammentazione del suolo e sulla densificazione. I primi quattro fattori di bloccosono stati valutati in un'unica formula, denominata F.I.S.I.A, con l'obiettivo della legalizzazione includendo i costi di urbanizzazione, e cosi di garantire un agenda urbana efficiente ed efficace. Invece, l'impatto territoriale è uno strumento analitico per le aree informali per capire l'impatto della frammentarizzazione e densificazione del suolo. La domanda di ricerca è rivolta alla seconda parte, Emporwerment Evaluatio, che si concentra sulle risorse economiche. Di quanto ammontano gli obiettivi espressi dell'Agenda Urbana per la legalizzazione, urbanizzazione includendo i fattori di blocco? I risultati danno diversi livelli di efficienza ed efficacia. Più alto è il gradiente di efficienza più alto sarà il costo di urbanizzazione e quindi la necessità di chiamare risorse politiche in azione, o risorse esogene - e viceversa. Questo può variare dalle dimensioni dell'area informale e dalla morfologia urbana. Più alto sarà il gradiente di efficacia più alto saranno i fattori e i costi che ne impediscono, e quindi la necessità di chiamare risorse cognitive e attori indipendenti nell'agenda urbana per le risorse endogene. La separazione di questi due indicatori, efficienza ed efficacia è essenziale per ottenere un processo decisionale più sensibile e resposabile.

Valutazione F.I.S.I.A e l'impatto territoriale. Misurare e confrontare l'efficienza e l'efficacia dell'Agenda Urbana sulle aree informali nella Regione di Tirana e Durazzo

KACANI, Artan
2019

Abstract

The first time that the U.A on Legalization, Urbanization, and Integration of the informal areas and Settlement was introduced is in 2006. From 2006 to nowadays many laws and regulations have shaped the U.A. On the early stages it is essential to understand the political and economic condition - the institutional vacuum to deal with the rural areas outside the yellow line was an unclear situation on who is responsible, see (Aliaj, Shutina, & Dhamo, 2010). At the same period (2009) the cognitive resource of the municipalities to get the cartographic data was taken off. The regional agency took over all these competencies and including the economic resources - in open violation to article 13 on the Albanian constitution and local autonomy. The political resource that once was of the municipalities, to define the informal areas and the regulatory frame, went to higher and centralized administrative levels, such as A.L.U.I.Z.N.I (regional agency). In 2014, new different fees were introduced regarding the settlements raised for economic function and use. Many small informal markets closed their activities, and only big investments had the possibility to pay a higher fee than housing purposes, such as hotels, factories, and resorts. Facing this dynamic and repressive condition to vulnerable housing tenure the research proposes a "phase zero" of assessment and analysis. Three theories of policy evaluation have been used in one, called Responsive Focused Evaluation. The novelty of R.F.E is that evaluates the policy content from resources focused, differently from the classic evaluation on outcomes and outputs. By focusing on the economic resources, the implementation step of R.F.E suggests to look at probabilistic cases of failure or regular process of legalization. Four hindering factors are identified, and more than twelve factors on territorial impact, land fragmentation, and densification. The first four hindering factors can be assessed in one single formula called F.I.S.I.A, with the legalization revenues and urbanization costs to give the policy efficiency and effectiveness. Instead, the territorial impact gives variations on an analytical tool for the informal areas. The research question is addressed to the second part, policy implementation, which focuses on economic resources. How much are the costs of the objectives set by the UA, legalization, urbanization and the hindering factors? The results give different levels of efficiency and effectiveness ratio. Higher the efficiency gradient is, higher will be the urbanization cost and so the need to call political resources in action, or exogenous resources - and vice versa. This can vary from the size of the informal area and the urban morphology. Higher the effectiveness gradient is, higher will be the hindering factors and cost, and so the need to call cognitive resources and independent actors in the U.A for the endogenous resources. The separation of these two indicators, efficiency, and effectiveness is essential to get a more responsive and sensitive policy decision process on revenue's reversibility and future investments.
FARINELLA, Romeo
DI GIULIO, Roberto
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Phd.pdf

accesso aperto

Descrizione: Phd. Candidate Artan Kacani. IDAUP Programme, POLIS and Ferrara University.
Tipologia: Tesi di dottorato
Dimensione 12.52 MB
Formato Adobe PDF
12.52 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11392/2478781
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact