The interests that revolve around the mandatory indication of the place of origin of a food product are multiple and often conflicting with each other. Alongside the interests of some producers wishing to highlight the geographical origin of their products, there are conflicting interests of other producers who, for different reasons, prefer not to disclose the origin of their product. Then there are also interests of consumers interested at receiving an ever greater and transparency of the extensive information on the product offered. The indication of the origin of a food product can also constitute an element that has an impact on the proper functioning of the internal market to the extent that it can ultimately induce consumers to purchase national products or, at least, it may affect their purchasing choices: it is therefore necessary to assess the compatibility of the mandatory indication of the origin of the food with the principle of the free movement of goods. This competition of interests explains why the European Union’s legislation on this point is somewhat ambiguous: this paper, apart from the presentation of collective marks and certification marks which, although in a limited way, may contain references to the geographical origin of the products, points out to the provisions contained in Regulation EU 1169/2011 on the provision of food information to consumers, as well as the provisions regulating the products with PDO and PGI certificates.

Uno dei principali profili problematici con cui occorre fare i conti tutte le volte in cui si voglia evidenziare ai consumatori l’origine di un prodotto agroalimentare o di un suo ingrediente è dato da un concorso di interessi o di norme talora confliggenti: accanto agli interessi di taluni produttori volti a valorizzare l’origine geografica dei loro prodotti, vi sono i contrastanti interessi di altri produttori che, per diversi motivi, vorrebbero evitare il più possibile la comunicazione dell’origine del prodotto; convergenti, invece, sono gli interessi dei produttori a che l’indicazione dell’origine dei prodotti agroalimentari, ove consentita, avvenga conformemente e nel rispetto del quadro normativo, in modo da evitare fenomeni di concorrenza sleale. Vi sono, poi, gli interessi dei consumatori, per una sempre maggiore trasparenza e ampiezza delle informazioni loro fornite dai produttori; ultimo, ma non ultimo, la normativa attuativa del principio di libera circolazione delle merci incide in maniera non irrilevante sul tema, dal momento che, come noto, l’indicazione dell’origine di un prodotto può alterare il funzionamento del mercato interno, nella misura in cui essa può indurre i consumatori ad acquistare con preferenza i prodotti nazionali o comunque ad incidere sulle scelte di acquisto. Su tali premesse, il contributo esamina la pertinente normativa unionale al riguardo: vengono, in particolare, analizzate: a) le disposizioni contenute nel reg. UE n. 1169/2011 (artt. 9, 26, 38, 39) anche alla luce dell’interpretazione fornita dalla Corte di Giustizia UE nella sentenza Lactalis (sentenza del 1° ottobre 2020, in causa C-485/18); b) quelle relative alla menzione dell’origine nei prodotti dell’agricoltura biologica e in quelli DOP e IGP; c) la normativa unionale e interna sui marchi individuali, collettivi e di certificazione in relazione al loro rapporto con l’indicazione dell’origine del prodotto.

Communication of the origin of food products: legal aspects

Luigi Russo
2021

Abstract

The interests that revolve around the mandatory indication of the place of origin of a food product are multiple and often conflicting with each other. Alongside the interests of some producers wishing to highlight the geographical origin of their products, there are conflicting interests of other producers who, for different reasons, prefer not to disclose the origin of their product. Then there are also interests of consumers interested at receiving an ever greater and transparency of the extensive information on the product offered. The indication of the origin of a food product can also constitute an element that has an impact on the proper functioning of the internal market to the extent that it can ultimately induce consumers to purchase national products or, at least, it may affect their purchasing choices: it is therefore necessary to assess the compatibility of the mandatory indication of the origin of the food with the principle of the free movement of goods. This competition of interests explains why the European Union’s legislation on this point is somewhat ambiguous: this paper, apart from the presentation of collective marks and certification marks which, although in a limited way, may contain references to the geographical origin of the products, points out to the provisions contained in Regulation EU 1169/2011 on the provision of food information to consumers, as well as the provisions regulating the products with PDO and PGI certificates.
2021
Russo, Luigi
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
31028-Tekst artykułu-66957-1-10-20220103.pdf

accesso aperto

Descrizione: Full text editoriale
Tipologia: Full text (versione editoriale)
Licenza: Creative commons
Dimensione 417.04 kB
Formato Adobe PDF
417.04 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11392/2473597
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus 3
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact