Article 62, 2nd paragraph, of the law decree n. 1 of 2012 (converted into law no. 27/2012) regulates contracts for the sale of agricultural and food products, and identifies, among prohibited conduct, the imposition of contractual conditions “unjustifiably burdensome”, providing for an administrative pecuniary sanction in case of violation of the ban. The reference to the unjustified gravity of contractual conditions does not constitute a novelty brought by the aforementioned art. 62, given that our legal system already knows cases that enhance this expression, albeit in different contexts, such as art. 3 of the law no. 287/90, which prohibits the abuse of a dominant position within the national market or of a relevant part of it and art. 9 of the law n. 192 of 1998, which prohibits the abuse of economic dependence. The first provision – similarly to art. 102 tFeU – does not define abuse, but only contains a list (by way of example) of abusive behavior if carried out by a company in a dominant position on the market and, among the abusive practices mentioned and prohibited to those in a dominant position, the hypothesis of the imposition, directly or indirectly, of purchase prices, sales prices or other contractual conditions “unjustifiably burdensome” appears expressly. Article 9, law no. 192/98 specifies, in paragraph 2, that the abuse of economic dependence «can also consist in the refusal to sell or in the refusal to buy, in the imposition of unjustifiably burdensome or discriminatory contractual conditions, in the arbitrary interruption of the commercial relations in progress». The work thus aims to analyze the aforementioned provisions transversely, in order to verify what the relationships between the aforementioned provisions are, not without dedicating some reflection to the new eU Directive 2019/633 on the fight against unfair commercial practices in contracts in the agri-food supply chain and art. 10-quater of the law decree no. 27 of 2019 (converted, with mod., into Law no. 44/19), which establishes that the setting of prices “significantly lower” than the average production costs constitutes in any case an “unfair commercial practice”.
L’art. 62, 2° comma, del d.l. n. 1 del 2012 (convertito in legge n. 27/2012) disciplina i contratti di cessione dei prodotti agricoli e alimentari, e individua, tra le condotte vietate, l’imposizione di condizioni contrattuali “ingiustificatamente gravose”, prevedendo una sanzione amministrativa pecuniaria in caso di violazione del divieto. Il riferimento alla “ingiustificata gravosità” di condizioni contrattuali non costituisce una novità portata dal ricordato art. 62, posto che il nostro ordinamento già conosce fattispecie che valorizzano tale espressione, seppure in contesti diversi, quali l’art. 3 della l. n. 287/90, che vieta l'abuso di una posizione dominante all'interno del mercato nazionale o di una sua parte rilevante e l’art. 9 della legge n. 192 del 1998, che vieta l’abuso di dipendenza economica. La prima disposizione – similmente all’art. 102 TFUE - non definisce l’abuso, ma contiene solo un elenco (esemplificativo, peraltro) di comportamenti abusivi qualora posti in essere da una impresa in posizione dominante sul mercato e, tra le pratiche abusive menzionate e vietate a chi si trovi in posizione dominante, compare espressamente l'ipotesi dell'imposizione, diretta od indiretta, di prezzi di acquisto, di vendita o di altre condizioni contrattuali “ingiustificatamente gravose”. L’art. 9, l. n. 192/98 precisa, al comma 2, che l'abuso di dipendenza economica «può anche consistere nel rifiuto di vendere o nel rifiuto di comprare, nella imposizione di condizioni contrattuali ingiustificatamente gravose o discriminatorie, nella interruzione arbitraria delle relazioni commerciali in atto». Il lavoro si prefigge, così, di analizzare trasversalmente le ricordate disposizioni, al fine di verificare se vi siano interrelazioni tra le menzionate disposizioni, non senza dedicare qualche riflessione alla nuova direttiva UE 2019/633 sul contrasto alle pratiche commerciali sleali nei contratti della filiera agroalimentare e all’art. 10-quater del d.l. n. 27 del 2019 (convertito, con mod., in l. n. 44/19), il quale stabilisce che la fissazione di prezzi «significativamente inferiori» ai costi medi di produzione costituisce in ogni caso una “pratica commerciale sleale”.
Le clausole contrattuali "ingiustificatamente gravose" nei contratti della filiera agroalimentare
Luigi Russo
2020
Abstract
Article 62, 2nd paragraph, of the law decree n. 1 of 2012 (converted into law no. 27/2012) regulates contracts for the sale of agricultural and food products, and identifies, among prohibited conduct, the imposition of contractual conditions “unjustifiably burdensome”, providing for an administrative pecuniary sanction in case of violation of the ban. The reference to the unjustified gravity of contractual conditions does not constitute a novelty brought by the aforementioned art. 62, given that our legal system already knows cases that enhance this expression, albeit in different contexts, such as art. 3 of the law no. 287/90, which prohibits the abuse of a dominant position within the national market or of a relevant part of it and art. 9 of the law n. 192 of 1998, which prohibits the abuse of economic dependence. The first provision – similarly to art. 102 tFeU – does not define abuse, but only contains a list (by way of example) of abusive behavior if carried out by a company in a dominant position on the market and, among the abusive practices mentioned and prohibited to those in a dominant position, the hypothesis of the imposition, directly or indirectly, of purchase prices, sales prices or other contractual conditions “unjustifiably burdensome” appears expressly. Article 9, law no. 192/98 specifies, in paragraph 2, that the abuse of economic dependence «can also consist in the refusal to sell or in the refusal to buy, in the imposition of unjustifiably burdensome or discriminatory contractual conditions, in the arbitrary interruption of the commercial relations in progress». The work thus aims to analyze the aforementioned provisions transversely, in order to verify what the relationships between the aforementioned provisions are, not without dedicating some reflection to the new eU Directive 2019/633 on the fight against unfair commercial practices in contracts in the agri-food supply chain and art. 10-quater of the law decree no. 27 of 2019 (converted, with mod., into Law no. 44/19), which establishes that the setting of prices “significantly lower” than the average production costs constitutes in any case an “unfair commercial practice”.File | Dimensione | Formato | |
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