The concept of education is undoubtedly central to being able to understand and reflect in a complete and meaningful way on the development of people. Education is undoubtedly an activity, influenced in different historical periods by various cultures, aimed at the development and formation of mental, social and behavioral knowledge and faculties in an individual. Education cannot be fully addressed without interacting with the concepts of ethics and politics that influence and are influenced by the formation of individuals. The work of teachers is a privileged point of view to highlight and analyze the various problems that affect education with an ethical-political vision; the role of teachers has probably been one of the most discussed topics in the history, politics and sociology of education in recent decades. Paying attention to the positions that educators occupy, how they are situated even when living situations of tension and complex and temporary situations and how these enable certain positions of the students, will allow to continue to deepen the necessary democratization of pedagogical ties.
Il concetto di educazione è indubbiamente centrale per poter comprendere e riflettere in modo completo e significativo sullo sviluppo delle persone. L'educazione è senza dubbio una attività, influenzata nei diversi periodi storici dalle varie culture, volta allo sviluppo e alla formazione di conoscenze e facoltà mentali, sociali e comportamentali in un individuo. Non si può affrontare in maniera compiuta l'educazione senza interagire con i concetti di etica e di politica che influenzano e sono influenzate dalla formazione degli individui. Il lavoro degli insegnanti è un punto di vista previle-giato per evidenziare e analizzare le diverse problematiche che interessano l'educazione con una visione etico-politica; il ruolo degli insegnanti è stato, probabilmente, uno degli argomenti più discussi negli studi di storia, politica e sociologia dell'educazione negli ultimi decenni. Prestare attenzione alle posizioni che gli educatori occupano, come si situano anche quando si vivono situazioni di tensione e situazioni complesse e provvisorie e come queste abilitano certe posizioni degli studenti , permetterà di continuare ad approfondire la necessaria democratizzazione dei legami pedagogici
Il punto di vista degli insegnanti: etica e politica della scuola
Poletti Giorgio
2021
Abstract
The concept of education is undoubtedly central to being able to understand and reflect in a complete and meaningful way on the development of people. Education is undoubtedly an activity, influenced in different historical periods by various cultures, aimed at the development and formation of mental, social and behavioral knowledge and faculties in an individual. Education cannot be fully addressed without interacting with the concepts of ethics and politics that influence and are influenced by the formation of individuals. The work of teachers is a privileged point of view to highlight and analyze the various problems that affect education with an ethical-political vision; the role of teachers has probably been one of the most discussed topics in the history, politics and sociology of education in recent decades. Paying attention to the positions that educators occupy, how they are situated even when living situations of tension and complex and temporary situations and how these enable certain positions of the students, will allow to continue to deepen the necessary democratization of pedagogical ties.I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.