From March to June 2020, due to the protective measures to prevent COVID-19 transmission, distance learning was implemented in Italian high schools. Consequently, the specialized assistance service also had to adapt to the new working conditions. The article describes this complex period through the experiences of ten specialized assistants who, during the first lockdown, were working for the inclusion of pupils with disabilities in six high schools of Rome. From the analysis of the narratives, the flexibility of the assistants clearly emerges. These professionals, working in the interstices between teaching, support, interactions with families and extra-curricular activities, have contributed to bridging gaps, representing an important point of “balance in motion”.
Nei mesi da marzo a giugno 2020, a seguito delle misure per il contenimento dei contagi da Sars-Cov-2, le attività didattiche nelle scuole secondarie di II grado si sono svolte interamente a distanza. Di conseguenza, anche il servizio di assistenza specialistica si è dovuto adeguare alle nuove condizioni di lavoro. Il contributo ripercorre le vicende di questo periodo complesso attraverso le testimonianze di dieci assistenti specialistici che, nel periodo del primo lockdown, operavano per l’inclusione degli alunni con disabilità o in situazioni di svantaggio presso sei scuole secondarie di secondo grado a Roma. Dall’analisi delle interviste emerge con chiarezza la flessibilità della figura dell’assistente che, inserendosi negli interstizi tra la didattica, il sostegno, le interazioni con le famiglie e le attività extra scolastiche, ha colmato divari e costruito ponti, rappresentando un importante punto di “equilibrio in movimento”.
Vicini a distanza. Esperienze di inclusione scolastica durante la pandemia. [Being close from a distance. Experiences of inclusive education during the pandemic]
Zanazzi Silvia
2021
Abstract
From March to June 2020, due to the protective measures to prevent COVID-19 transmission, distance learning was implemented in Italian high schools. Consequently, the specialized assistance service also had to adapt to the new working conditions. The article describes this complex period through the experiences of ten specialized assistants who, during the first lockdown, were working for the inclusion of pupils with disabilities in six high schools of Rome. From the analysis of the narratives, the flexibility of the assistants clearly emerges. These professionals, working in the interstices between teaching, support, interactions with families and extra-curricular activities, have contributed to bridging gaps, representing an important point of “balance in motion”.File | Dimensione | Formato | |
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