In the Ministerial Decree 616 of August 10th, 2017, regulating the acquisition of the 24 university credits required to participate in the public examination for aspiring secondary schools teachers, educational research is included in the area of «methodologies and technologies for didactics». The article, written primarily for those who are preparing themselves to become secondary school teachers, provides some useful inputs to understand the role of educational research for training «reflective practitioners» (Schön, 1986). Starting from a definition of the discipline, a description of its scope and its conceptual and procedural instruments, the future teacher will be guided through a reflection about the importance of critically assessing every action, adopting a scientific attitude when dealing with educational issues

Nel Decreto Ministeriale 616 del 10 agosto 2017 che regola le modalità di acquisizione dei 24 CFU, requisito di accesso al concorso per l’insegnamento nella scuola secondaria, la pedagogia sperimentale (o ricerca empirica in educazione) è collocata nell’area delle «metodologie e tecnologie didattiche». Il contributo, rivolto in primo luogo a coloro che si preparano a diventare insegnanti, propone alcune riflessioni utili a comprendere il ruolo della pedagogia sperimentale nei contesti scolastici e per la formazione di «professionisti riflessivi» (Schön, 1986). A partire da una definizione della disciplina, dei suoi ambiti di intervento, e dei principali strumenti concettuali e procedurali di cui si avvale, il futuro insegnante viene guidato in un percorso di riflessione sull’importanza di sottoporre qualunque azione formativa a continua verifica, affrontando le questioni educative con atteggiamento scientifico.

Tra ricerca empirica e riflessione pedagogica: l’educazione come scienza

Zanazzi Silvia
2019

Abstract

In the Ministerial Decree 616 of August 10th, 2017, regulating the acquisition of the 24 university credits required to participate in the public examination for aspiring secondary schools teachers, educational research is included in the area of «methodologies and technologies for didactics». The article, written primarily for those who are preparing themselves to become secondary school teachers, provides some useful inputs to understand the role of educational research for training «reflective practitioners» (Schön, 1986). Starting from a definition of the discipline, a description of its scope and its conceptual and procedural instruments, the future teacher will be guided through a reflection about the importance of critically assessing every action, adopting a scientific attitude when dealing with educational issues
2019
Zanazzi, Silvia
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Zanazzi_tra-ricerca_2019.pdf

accesso aperto

Descrizione: versione editoriale
Tipologia: Full text (versione editoriale)
Licenza: PUBBLICO - Pubblico con Copyright
Dimensione 1.9 MB
Formato Adobe PDF
1.9 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11392/2460732
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact