In the 1970s, the fragile historical centre of the city of Perugia was a key area where the binomial of sustainable mobility and urban regeneration was developed and applied. At the turn of the xxi century, the low carbon automatic people-mover Minimetrò broadened that application from the city's historical centre to the outskirts, promoting the enhancement of several urban environments. This paper is the outcome of an investigation of original sources, field surveys and direct interviews, which addresses the Minimetrò as the backbone of a wide regeneration process which has had a considerable impact on the economic development of a peripheral area of the city which was previously devoid of any clear urban sense. The conclusion proposes some solutions to improve the nature of the Minimetrò as an experimental alternative means of transport.

Nel 1970 il fragile centro storico di Perugia è l’area chiave dove viene sviluppato e applicato il binomio rigenerazione urbana e mobilità sostenibile. Al passaggio di secolo, il sistema di trasporto completamente automatico a basse emissioni di carbonio Minimetrò estende quell’applicazione dal centro storico alla periferia, promuovendo il miglioramento di diversi ambienti urbani. L’articolo è il risultato di un’attività di ricerca svolta su fonti originali o inedite, ricognizioni sul campo e interviste dirette, che presenta il Minimetrò come supporto primario di un ampio processo di rigenerazione il quale ha avuto un impatto notevole sullo sviluppo economico di un’area periferica precedentemente priva di qualsiasi significato urbano. Nelle conclusioni vengono proposte alcune soluzioni volte a incrementare la natura del Minimetrò quale mezzo di trasporto sperimentale, alternativo e sostenibile.

Minimetrò in Perugia as leverage for urban regeneration

Fondacci L.
Primo
2019

Abstract

In the 1970s, the fragile historical centre of the city of Perugia was a key area where the binomial of sustainable mobility and urban regeneration was developed and applied. At the turn of the xxi century, the low carbon automatic people-mover Minimetrò broadened that application from the city's historical centre to the outskirts, promoting the enhancement of several urban environments. This paper is the outcome of an investigation of original sources, field surveys and direct interviews, which addresses the Minimetrò as the backbone of a wide regeneration process which has had a considerable impact on the economic development of a peripheral area of the city which was previously devoid of any clear urban sense. The conclusion proposes some solutions to improve the nature of the Minimetrò as an experimental alternative means of transport.
2019
Fondacci, L.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
L.F. 2019 Territorio.pdf

solo gestori archivio

Descrizione: Articolo principale
Tipologia: Full text (versione editoriale)
Licenza: NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione 1.2 MB
Formato Adobe PDF
1.2 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11392/2455688
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus 0
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact