Observing the contemporary scenario of social innovation processes – with particular attention to the phenomenon of “new cultural centers” – the contribution of communication design is confirmed by one evidence: the visibility of projects. This article intends to prove its strategic role through the analysis of the design ecosystem, the client-designer relationship, their methodology and new skills. Through the reading of some case studies on Italian territory and the synthesis that emerged from the direct dialogue with the authors, we will try to understand, in an attempt to codify the work process, the new “instrumental” meaning of the graphic design.
Osservando lo scenario contemporaneo dei processi di innovazione sociale – con particolare attenzione al fenomeno dei “nuovi centri culturali” – il contributo progettuale del design della comunicazione è confermato da una evidenza: la visibilità dei progetti. Il presente articolo intende comprovarne il ruolo strategico attraverso l’analisi dell’ecosistema progettuale, il rapporto committenza-progettisti, la metodologia e le nuove competenze. Attraverso la lettura di alcuni casi studio su territorio italiano e la sintesi emersa dal dialogo diretto con gli autori, si cercherà di comprendere, nel tentativo di una codifica del processo di lavoro, il nuovo senso “strumentale” del progetto grafico.
Il processo è la chiave (o il metodo strategico). Per la comunicazione dei “nuovi centri culturali”
Laura, Bortoloni
Primo
;Veronica, Dal Buono
Ultimo
2020
Abstract
Observing the contemporary scenario of social innovation processes – with particular attention to the phenomenon of “new cultural centers” – the contribution of communication design is confirmed by one evidence: the visibility of projects. This article intends to prove its strategic role through the analysis of the design ecosystem, the client-designer relationship, their methodology and new skills. Through the reading of some case studies on Italian territory and the synthesis that emerged from the direct dialogue with the authors, we will try to understand, in an attempt to codify the work process, the new “instrumental” meaning of the graphic design.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
MDJ_10_Dal Buono_Bortoloni.pdf
accesso aperto
Descrizione: versione editoriale
Tipologia:
Full text (versione editoriale)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
176.92 kB
Formato
Adobe PDF
|
176.92 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.