The famous Theory of the Half-Education is an essay in which Adorno made a ruthless diagnosis of the current situation of culture. The Bildung was universally transformed into socialized Halbbildung. What is to be done? Traditionally, Adorno has always been reluctant to propose practical references, and he has often been accused of having endorsed a real “split” between theory and practice. However, his contributions to the education debate, there is no lack of indications and suggestions. In his conversations with Hellmut Becker, in the writings and university lectures of the 1960s, it is possible to identify an emancipatory and didactic strategy based on the re-evaluation of the art of reading.

La celebre Teoria della Halbbildung oltre a essere il testo più sistematico che Adorno abbia dedicato ai problemi della pedagogia e dell’educazione, è anche un saggio in cui ha compiuto una diagnosi spietata dell’attuale situazione della cultura. La Bildung è universalmente decaduta ad Halbbildung socializzata. Che fare? Tradizionalmente Adorno è sempre stato molto avaro di riferimenti pratici, tanto che è stato spesso accusato di aver avallato una vera e propria “scissione” tra teoria e prassi. Eppure, nei suoi interventi sull’educazione le indicazioni e i suggerimenti non mancano. Nei colloqui con Hellmut Becker, negli scritti e nelle lezioni universitarie degli anni Sessanta, è possibile individuare una strategia emancipativa e didattica centrata sulla rivalutazione dell’arte della lettura.

Adorno pedagogico. Theorie der Halbbildung e prassi didattica

Filippo Domenicali
2020

Abstract

The famous Theory of the Half-Education is an essay in which Adorno made a ruthless diagnosis of the current situation of culture. The Bildung was universally transformed into socialized Halbbildung. What is to be done? Traditionally, Adorno has always been reluctant to propose practical references, and he has often been accused of having endorsed a real “split” between theory and practice. However, his contributions to the education debate, there is no lack of indications and suggestions. In his conversations with Hellmut Becker, in the writings and university lectures of the 1960s, it is possible to identify an emancipatory and didactic strategy based on the re-evaluation of the art of reading.
2020
Domenicali, Filippo
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Adorno_pedagogico._Theorie_der_Hallbildu.pdf

accesso aperto

Descrizione: versione editoriale
Tipologia: Full text (versione editoriale)
Licenza: Creative commons
Dimensione 272.25 kB
Formato Adobe PDF
272.25 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11392/2420762
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact