The article focuses on salient issues of adult education, referring to its meaning and purposes, with particular attention to the dimensions of work, leisure, profes-sional-technical knowledge and the unselfish one. In this perspective, the collected works edited by W. K. Richmond in 1974, defining the main concepts and guide-lines for the future development of adult education, has been considered as a “classic”, from which can derive ideas and interpretative visions. Indeed, this book has been able to identify the topics of lifelong education, beyond contingencies; today it suggests research fields and approaches. Obviously, the contemporary world is different from that of the Seventies, but some suggestions can still prove to be useful and incisive: in particular, the one aimed at reaffirming the relationship be-tween education, belonging to society and participation, toward improving quality of individual/collective life, as a maximum ideal purpose.

L’articolo affronta alcune questioni salienti dell’educazione degli adulti, in termini di significato e finalità, soffermandosi in particolare sulle dimensioni del lavoro, del tempo libero, della cultura immediatamente spendibile e di quella disinteressata. In questa prospettiva, l’antologia curata da W. K. Richmond nel 1974, che faceva il punto sulle principali acquisizioni e sulle direttrici di futuro sviluppo dell’educazione degli adulti, è stata qui assunta come “classico”, al quale attinge-re idee e strumenti interpretativi. Se il principale merito di quel lavoro, infatti, è ascrivibile all’aver individuato, di là delle contingenze, i temi cruciali dell’educazione permanente, l’uso che oggi vale la pena farne è quello che ne mette a frutto le piste e l’approccio di ricerca. In una realtà radicalmente diversa, quale è la nostra, rispetto a quella degli anni Settanta, alcune categorie di lettura allora individuate si possono dimostrare ancora utili e penetranti: in particolare, quella volta a riaffermare il nesso tra educazione e appartenenza/partecipazione sociale nell’ideale del miglioramento della qualità della vita individuale e collettiva.

Educazione permanente nella società aperta: istanze e provocazioni per l'Educazione degli adulti (quasi cinquant'anni dopo)

Marescotti E.
2020

Abstract

The article focuses on salient issues of adult education, referring to its meaning and purposes, with particular attention to the dimensions of work, leisure, profes-sional-technical knowledge and the unselfish one. In this perspective, the collected works edited by W. K. Richmond in 1974, defining the main concepts and guide-lines for the future development of adult education, has been considered as a “classic”, from which can derive ideas and interpretative visions. Indeed, this book has been able to identify the topics of lifelong education, beyond contingencies; today it suggests research fields and approaches. Obviously, the contemporary world is different from that of the Seventies, but some suggestions can still prove to be useful and incisive: in particular, the one aimed at reaffirming the relationship be-tween education, belonging to society and participation, toward improving quality of individual/collective life, as a maximum ideal purpose.
2020
Marescotti, E.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
articolo Marescotti RP 214 2020.pdf

accesso aperto

Descrizione: Full text editoriale
Tipologia: Full text (versione editoriale)
Licenza: PUBBLICO - Pubblico con Copyright
Dimensione 7.46 MB
Formato Adobe PDF
7.46 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11392/2418467
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact