Codex Nr. 128 in the Kestner Museum in Hannover is a miscellaneous volume including a printed work (i.e. the Titulaturen-Büchlein by Marx Ayrer) bound together with manuscript texts on grammar, rhetoric and alphabets. The codex was probably assembled at the initiative of its first owner, the German merchant Claus Spaun, who might have wished to put together works which could be useful for a first theoretical and practical approach to literacy in vernacular, i.e. in German, and offer a vademecum providing guidance to a correct handwriting but also to the principles of letter writing. This miscellany includes a theoretical introduction to the letters of the Latin alphabet and their classification, known as Ettwas von bůchstaben which is based on Priscian's Institutiones Grammaticae, and a practical section, the so-called Augsburger Fibel, namely a tabula with sentences, compound words, two short prayers, mnemonic lines, and a schema of syllables. Both texts might be considered among the first didactic works written in German in the late fifteenth century with the purpose to teach how to read and write in German. This essay intends to offer an outline of the two above-mentioned works. The analysis of the technical terms, that is the grammatical and linguistic words, employed in both treatises, is meant to offer a contribution to German lexicographic studies.
Il codice Nr. 128 conservato presso il Kestner Museum di Hannover nel fondo degli incunaboli è un volume miscellaneo in cui il testo a stampa di un esemplare del Titulaturen-Büchlein di Marx Ayrer (1487) è stato rilegato all'interno di un manoscritto, datato tra il 1486 ed il 1493, in cui sono trasmessi testi di grammatica, retorica ed alfabeti. Il manoscritto sembra essere stato assemblato per volontà del suo primo possessore, il mercante di Augusta Claus Spaun, forse con l'intento di riunire testi che potevano risultare utili – per uno studio autonomo o anche come materiale didattico da usarsi in ambito scolastico – per un primo approccio all'alfabetizzazione in lingua volgare e per una formazione nell'ambito dell'epistolografia. Il volume include due brevi testi del tardo XV secolo, ovverosia Ettwas von bůchstaben, un'introduzione teorica alle lettere dell'alfabeto latino e alla loro classificazione ispirata alle Institutiones Grammaticae di Prisciano, e la cosiddetta Augsburger Fibel, cioè una tabula in cui si trovano frasi esemplificative, nomi composti, due brevi preghiere, versi mnemonici ed uno schema sillabico. I due testi costituiscono uno dei primi esempi di strumenti didattici in lingua tedesca finalizzati ad impartire nozioni elementari utili alla lettura e a dare un’istruzione scolastica di base principalmente ad esponenti del ceto mercantile. Data la presenza di termini propri dell’ambito grammaticale, o meglio linguistico, l'articolo presenta un'analisi del lessico tecnico esemplificato nei due testi allo scopo di offrire un contributo agli studi lessicografici di area tedesca.
Imparare a leggere nel XV secolo: considerazioni sul lessico tecnico di Ettwas von bůchstaben e della Augsburger Fibel
Marialuisa Caparrini
Primo
2019
Abstract
Codex Nr. 128 in the Kestner Museum in Hannover is a miscellaneous volume including a printed work (i.e. the Titulaturen-Büchlein by Marx Ayrer) bound together with manuscript texts on grammar, rhetoric and alphabets. The codex was probably assembled at the initiative of its first owner, the German merchant Claus Spaun, who might have wished to put together works which could be useful for a first theoretical and practical approach to literacy in vernacular, i.e. in German, and offer a vademecum providing guidance to a correct handwriting but also to the principles of letter writing. This miscellany includes a theoretical introduction to the letters of the Latin alphabet and their classification, known as Ettwas von bůchstaben which is based on Priscian's Institutiones Grammaticae, and a practical section, the so-called Augsburger Fibel, namely a tabula with sentences, compound words, two short prayers, mnemonic lines, and a schema of syllables. Both texts might be considered among the first didactic works written in German in the late fifteenth century with the purpose to teach how to read and write in German. This essay intends to offer an outline of the two above-mentioned works. The analysis of the technical terms, that is the grammatical and linguistic words, employed in both treatises, is meant to offer a contribution to German lexicographic studies.File | Dimensione | Formato | |
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