The influences of Italian neorealism on subsequent films and cinematic movements either in Italy or abroad have been studied by a great deal of scholars. Iranian cinema particularly Abbas Kiarostami’s films, also, have been investigated from the viewpoint of neorealism. The common ground of all these researches and studies, however, is the social content and some aesthetic and stylistic features of neorealism; the features such as ‘real locations, non-professional actors, long shots, simple plots, etc.’ which have been repeated by critics and historians of cinema as the defining features of neorealism. There are some thinkers, though, who tried to go beyond conventional definitions of this movement and pay heed to its philosophical dimensions. Gilles Deleuze is one of the most important philosophers, in this sense, who dedicated a chapter of his Cinema 1 (1986) to Italian neorealism and cited many Italian films as examples of his theories throughout his two-volume cinematic books. According to him, Italian neorealism is a turning point in history of cinema, where a new cinematic image came to exist for the first time, a pure optical image which gives a direct presentation of time. In this study, we tried to make a comparison between neorealism and Iranian new-wave in terms of concepts and definitions Deleuze ascribed to neorealism and we tried to explore different kinds of time-image and thoughtimage in some Italian and Iranian films.

L’influenza del neorealismo italiano sui film realizzati dopo la sua stagione e sui movimenti cinematografici sorti sia in Italia sia all’estero è stata oggetto di analisi per molti studiosi. Anche il cinema iraniano, in particolare l’opera di Abbas Kiarostami, è stata indagata alla luce dell’esperienza neorealista. Tuttavia, la quasi totalità di queste ricerche e di questi studi si è concentrata principalmente sul contenuto sociale e su alcune caratteristiche stilistiche ed estetiche proprie del neorealismo. Ci riferiamo a caratteristiche come “l’uso di ambienti reali, di attori non professionisti, di campi lunghi, di trame poco complesse… ” che sono state ripetutamente indicate da studiosi e storici del cinema come identificative del neorealismo. Ci sono, però, alcuni intellettuali che hanno cercato di andare oltre le definizioni convenzionali date a questo movimento e di prestare attenzione alle sue implicazioni filosofiche. In tal senso, Gilles Deleuze, che ha dedicato un intero capitolo del suo L’immagine-movimento. Cinema 1 (1984) al neorealismo e che ha citato, all’interno di entrambi i suoi due volumi di argomento cinematografico, molti film italiani per esemplificare le sue teorizzazioni, è uno dei filosofi più importanti. Secondo Deleuze il neorealismo italiano rappresenta un punto di svolta nella storia del cinema, un momento in cui viene alla luce un nuovo tipo d’immagine, un’immagine ottica che offre una diretta rappresentazione del tempo. In questa dissertazione abbiamo cercato di stabilire un confronto tra la new wave iraniana e il neorealismo sulla base dei concetti e delle definizioni che Gilles Deleuze attribuisce a quest’ultimo e abbiamo cercato di esplorare i diversi tipi di immagine-tempo e di immagine-pensiero in alcuni film italiani e iraniani.

Italian Neorealism and Iranian Cinema: A Deleuzian Reading

JAFARYAN, Faezeh
2016

Abstract

The influences of Italian neorealism on subsequent films and cinematic movements either in Italy or abroad have been studied by a great deal of scholars. Iranian cinema particularly Abbas Kiarostami’s films, also, have been investigated from the viewpoint of neorealism. The common ground of all these researches and studies, however, is the social content and some aesthetic and stylistic features of neorealism; the features such as ‘real locations, non-professional actors, long shots, simple plots, etc.’ which have been repeated by critics and historians of cinema as the defining features of neorealism. There are some thinkers, though, who tried to go beyond conventional definitions of this movement and pay heed to its philosophical dimensions. Gilles Deleuze is one of the most important philosophers, in this sense, who dedicated a chapter of his Cinema 1 (1986) to Italian neorealism and cited many Italian films as examples of his theories throughout his two-volume cinematic books. According to him, Italian neorealism is a turning point in history of cinema, where a new cinematic image came to exist for the first time, a pure optical image which gives a direct presentation of time. In this study, we tried to make a comparison between neorealism and Iranian new-wave in terms of concepts and definitions Deleuze ascribed to neorealism and we tried to explore different kinds of time-image and thoughtimage in some Italian and Iranian films.
BOSCHI, Alberto
PERETTO, Carlo
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