In recent decades, there has been growing concerns about climate change challenge which is the resulted from the increasing trends of GHG and CO2 emissions. There is a great emphasize in international society and specifically in Europe to reduce the level of emissions in different sectors. Transport sector is one of the main contributors of these gases that yet could not achieve the predicted targets of emission reductions, specifically in urban areas. low carbon urban mobility is chosen as the theme of this dissertation to find out how the urban mobility system could be managed, to be more sustainable; what factors affect emission reduction objectives of urban mobility and how local government can influence, manage or control these factors. This study focused on the role of municipalities in sustainable urban mobility, the ways in which the transition from current mobility systems to low carbon sustainable systems are influenced by the viewpoints and commitments of policy makers to sustainability issue, how the transition process is managed by overcoming the existing obstacles through development of strategies and plans for improving current mobility system, financing and supporting projects and innovations related to clean mobility, and how other stakeholders participate and cooperate in such processes. The dissertation, concludes by presenting a new conceptual framework that aims to inform such processes at local level, “five variables” mentioned above (attitudes, strategies, cooperations, finance and challenges) influence the success of emission reduction objectives. This framework used to evaluate the efforts of local government (municipalities) in transition towards low carbon mobility, the results showed that municipalities in Italy believe that only strategies and plans have a direct effect on the success of emission reduction objectives, and these plans and strategies are influenced by financial supports of higher authorities and cooperation with other stakeholder groups which is slightly affected by the viewpoints of policy makers. The research also revealed that municipalities who had long term strategic plan have better performance than other municipalities in the triangle of strategy, finance and cooperation.
Negli ultimi decenni, la tematica del cambiamento climatico ha assunto progressiva rilevanza, anche a causa dei trend crescenti nelle emissioni di GHG e CO2. Nella società internazionale e più specificatamente in Europa la sfida per la riduzione del livello di emissioni è tuttora di grande enfasi. Il settore dei trasporti rappresenta uno dei maggiori responsabili del rilascio di questi gas in atmosfera e attualmente, è ben lontano dal raggiungimento dei target di riduzione delle emissioni, soprattutto per quanto riguarda la situazione inerente le aree urbane. In questa dissertazione si affronterà il tema della mobilità urbana per capire quali strategie possono essere attuate per renderla sostenibile, quali fattori influenzano il raggiungimento degli obiettivi di riduzione delle emissioni e come i governi locali possono agire su questi fattori. Questo studio esplorando il ruolo dei Comuni Italiani nella gestione della mobilità urbana sostenibile, vuole indagare come la transizione dai sistemi di mobilità corrente a sistemi low Carbon è influenzata dalla visione e dal commitment dei policy makers rispetto al tema della sostenibilità. Inoltre, si prefigge di discutere come la transizione può essere gestita attraverso il superamento degli ostacoli esistenti attraverso la pianificazione di strategie per la sostenibilità, la presenza di fondi di finanziamento ad hoc, l’adozione di progetti ed innovazioni relative alla mobilità sostenibile, e come può essere influenzata dal supporto e collaborazione degli stakeholder interessati dal sistema. La dissertazione conclude con la presentazione di un nuovo framework concettuale che possa contribuire a spiegare il fenomeno investigato: le “cinque variabili” identificate attraverso lo studio e presentate nel framework (le attitudini dei governi locali, le strategie, la cooperazione degli stakeholder, il finanziamento e le sfide) influenzano infatti il raggiungimento degli obiettivi di riduzione delle emissioni. Questo framework permette di spiegare gli sforzi dei Comuni nella transizione verso la mobilità urbana sostenibile. I risultati mostrano che i Comuni italiani ritengono le strategie e la pianificazione quali unici mezzi che possono avere effetto diretto sulla riduzione delle emissioni, e che l’attuazione di queste strategie siano influenzate dal supporto finanziario da parte delle autorità e dalla cooperazione con gli stakeholder che a sua volta dipende scarsamente dalla visione dei policy maker circa la sostenibilità. Lo studio ha anche rivelato che i Comuni che presentavano piani di lungo termine erano in grado di ottenere migliori performance rispetto agli altri, considerando il triangolo strategia, finanziamento e cooperazione.
Transitions Towards Low Carbon Urban Mobility How Italian Municipalities Affect Transition Pathway
MORADI, Afsaneh
2016
Abstract
In recent decades, there has been growing concerns about climate change challenge which is the resulted from the increasing trends of GHG and CO2 emissions. There is a great emphasize in international society and specifically in Europe to reduce the level of emissions in different sectors. Transport sector is one of the main contributors of these gases that yet could not achieve the predicted targets of emission reductions, specifically in urban areas. low carbon urban mobility is chosen as the theme of this dissertation to find out how the urban mobility system could be managed, to be more sustainable; what factors affect emission reduction objectives of urban mobility and how local government can influence, manage or control these factors. This study focused on the role of municipalities in sustainable urban mobility, the ways in which the transition from current mobility systems to low carbon sustainable systems are influenced by the viewpoints and commitments of policy makers to sustainability issue, how the transition process is managed by overcoming the existing obstacles through development of strategies and plans for improving current mobility system, financing and supporting projects and innovations related to clean mobility, and how other stakeholders participate and cooperate in such processes. The dissertation, concludes by presenting a new conceptual framework that aims to inform such processes at local level, “five variables” mentioned above (attitudes, strategies, cooperations, finance and challenges) influence the success of emission reduction objectives. This framework used to evaluate the efforts of local government (municipalities) in transition towards low carbon mobility, the results showed that municipalities in Italy believe that only strategies and plans have a direct effect on the success of emission reduction objectives, and these plans and strategies are influenced by financial supports of higher authorities and cooperation with other stakeholder groups which is slightly affected by the viewpoints of policy makers. The research also revealed that municipalities who had long term strategic plan have better performance than other municipalities in the triangle of strategy, finance and cooperation.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Afsaneh moradi.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Tesi di dottorato
Licenza:
PUBBLICO - Pubblico senza Copyright
Dimensione
3.69 MB
Formato
Adobe PDF
|
3.69 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.