Essential character of collective management of copyrights and related rights is the exploitation of a common set of rights including all the individual member rights: the so-called "repertoire". Therefore, licensing agreements between collective organizations and users pertain to the repertoire as a whole, not to the single works. In this regard, the Directive 2014/26/UE on collective management clearly imposes to keep separate account of revenues arising from the exploitation of the repertoire and from their investment. At the same time, these assets are subject to governance rules of Collective Management Organizations (CMO) harmonized by the Directive, which are eccentric in respect to the general principles of Italian corporate governance. The system of directive is based on the assumption that the accounting of asset separation pertains to an asset segregation, similar to the segregation of investment and mutual funds, but with the peculiar power of the members of the managed assets (repertoire) to appoint the board of the managing organization (CMO). Such a solution of segregation does not find a certain legal base in the Directive when the collective management is organized in form of Independent Management Entity (IME). Adopting an identical solution for CMO and IME in terms of asset segregation, however, seems preferable to achieve a common level playing field of competition.
La disciplina della gestione collettiva dei diritti d'autore e connessi si caratterizza per la formazione e lo sfruttamento di un patrimonio comune costituito dall'insieme dei diritti sulle opere conferite all'amministrazione accentrata: patrimonio comunemente etichettato con il termine "repertorio". I contratti di licenza conclusi dalle collecting hanno dunque ad oggetto il repertorio unitariamente considerato, non le singole opere che lo compongono. La direttiva 2014/26/UE sulla gestione collettiva chiaramente impone in proposito una separazione contabile degli assets relativi al repertorio, comprensivi delle royalties ricavate dal suo sfruttamento e del loro investimento; e ad un tempo impone per gli Organismi di Gestione Collettiva (OGC) l'assoggettamento di questi assets a regole digovernance eccentriche rispetto ai princìpi generali di governance societaria. Un sistema del genere presuppone che alla separazione contabile corrisponda una separazione reale del patrimonio costituito dagli assets del repertorio: secondo un fenomeno che per certi aspetti ricorda la gestione dei fondi comuni di investimento e dei fondi pensione, ma che ad un tempo si caratterizza per il potere del patrimonio gestito di nominare gli organi del gestore. Un fenomeno analogo di separazione reale del repertorio non trova un fondamento normativo altrettanto sicuro nelle poche norme della direttiva dedicate agli Enti di Gestione Indipendente (EGI). Una analoga soluzione per gli EGI sembra tuttavia meglio rispondere all'interesse alla realizzazione di un level playing field comune dell'attività di negoziazione evitando discriminazioni concorrenziali.
Gestione collettiva e separazione patrimoniale del repertorio dei diritti d'autore e connessi
D. Sarti
2018
Abstract
Essential character of collective management of copyrights and related rights is the exploitation of a common set of rights including all the individual member rights: the so-called "repertoire". Therefore, licensing agreements between collective organizations and users pertain to the repertoire as a whole, not to the single works. In this regard, the Directive 2014/26/UE on collective management clearly imposes to keep separate account of revenues arising from the exploitation of the repertoire and from their investment. At the same time, these assets are subject to governance rules of Collective Management Organizations (CMO) harmonized by the Directive, which are eccentric in respect to the general principles of Italian corporate governance. The system of directive is based on the assumption that the accounting of asset separation pertains to an asset segregation, similar to the segregation of investment and mutual funds, but with the peculiar power of the members of the managed assets (repertoire) to appoint the board of the managing organization (CMO). Such a solution of segregation does not find a certain legal base in the Directive when the collective management is organized in form of Independent Management Entity (IME). Adopting an identical solution for CMO and IME in terms of asset segregation, however, seems preferable to achieve a common level playing field of competition.File | Dimensione | Formato | |
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