This chapter focuses on the specificity of Urban Morphology in comparison to other field of research, which shares the same interest on urban form. This specificity is intended as the raison d’être of Urban Morphology itself. Compared to Urban History, which is mostly intended as an ordered sequence of conventional interpretations of urban form, corresponding to distinguishable epochs and consciously related spatial products, Urban Morphology complements the aforementioned aspects with a comparable concern on the experimental processes of transformation, made via trials and errors, which creates the conditions for the possible appearance of the conventional as an objective. Compared to Urban Restoration, interested in preservation of the existing, which is assumed as a value, Urban Morphology also considers the critical reflection on the precedent, which is not necessary considered as a value. Compared to Urban Sociology, mostly focusing on agency and its embodiment in the city form, Urban Morphology considers agency as a phenomenon emerging through the endless interplay with the space of the city, which is symmetrically revealed trough the same relation. Therefore, it appears how the specificity of Urban Morphology relay on its interest on the entire life cycle of the city, encompassing conscious and unconscious aspects which belong to the same process, resulting into an urban anthropology.

Le origini della morfologia urbana, Intesa come disciplina che studia la forma della città in quanto “oggetto sociale”, nel senso profondo che l’ontologia sociale, nell’accezione datane dal Nuovo Realismo, attribuisce a tale definizione, vanno ricercate nella dissoluzione del legame tipologico che vincola, seppur temporaneamente, il rapporto tra la comunità e lo spazio antropizzato che deliberatamente essa decide di abitar in precise condizioni storiche. La sua origine, non a caso, si manifesta all’indomani del secondo conflitto mondiale, di fronte alla urgenza ed indifferibilità della ricostruzione della città europea. L’inadeguatezza, a tal fine, del repertorio di soluzioni offerto dalla Modernità industriale, la cultura architettonica riflette sull’esperienza passata, al fine di poterne derivare soluzioni rispondenti ai problemi contemporanei. In questa prospettiva emerge progressivamente la consapevolezza che, fino all’età dei Luni, la città si è costantemente sviluppata attraverso una continua trasformazione delle strutture edilizie esistenti, secondo una implicita “cultura del riciclo”, sovvertendo forma e significato degli spazi esistenti al fine di adattarli a mutati desideri, valori e bisogni.

Understanding the life cycle of cities

Nicola Marzot
2018

Abstract

This chapter focuses on the specificity of Urban Morphology in comparison to other field of research, which shares the same interest on urban form. This specificity is intended as the raison d’être of Urban Morphology itself. Compared to Urban History, which is mostly intended as an ordered sequence of conventional interpretations of urban form, corresponding to distinguishable epochs and consciously related spatial products, Urban Morphology complements the aforementioned aspects with a comparable concern on the experimental processes of transformation, made via trials and errors, which creates the conditions for the possible appearance of the conventional as an objective. Compared to Urban Restoration, interested in preservation of the existing, which is assumed as a value, Urban Morphology also considers the critical reflection on the precedent, which is not necessary considered as a value. Compared to Urban Sociology, mostly focusing on agency and its embodiment in the city form, Urban Morphology considers agency as a phenomenon emerging through the endless interplay with the space of the city, which is symmetrically revealed trough the same relation. Therefore, it appears how the specificity of Urban Morphology relay on its interest on the entire life cycle of the city, encompassing conscious and unconscious aspects which belong to the same process, resulting into an urban anthropology.
2018
9783319761268
Le origini della morfologia urbana, Intesa come disciplina che studia la forma della città in quanto “oggetto sociale”, nel senso profondo che l’ontologia sociale, nell’accezione datane dal Nuovo Realismo, attribuisce a tale definizione, vanno ricercate nella dissoluzione del legame tipologico che vincola, seppur temporaneamente, il rapporto tra la comunità e lo spazio antropizzato che deliberatamente essa decide di abitar in precise condizioni storiche. La sua origine, non a caso, si manifesta all’indomani del secondo conflitto mondiale, di fronte alla urgenza ed indifferibilità della ricostruzione della città europea. L’inadeguatezza, a tal fine, del repertorio di soluzioni offerto dalla Modernità industriale, la cultura architettonica riflette sull’esperienza passata, al fine di poterne derivare soluzioni rispondenti ai problemi contemporanei. In questa prospettiva emerge progressivamente la consapevolezza che, fino all’età dei Luni, la città si è costantemente sviluppata attraverso una continua trasformazione delle strutture edilizie esistenti, secondo una implicita “cultura del riciclo”, sovvertendo forma e significato degli spazi esistenti al fine di adattarli a mutati desideri, valori e bisogni.
Construction; Convention; Dissolution; Reclamation; Ruins; building typology; urban morphology
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Marzot 2396658 .pdf

solo gestori archivio

Tipologia: Full text (versione editoriale)
Licenza: NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione 1.85 MB
Formato Adobe PDF
1.85 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11392/2396658
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus 0
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? 0
social impact