The relationship between the role of higher education institutions and all issues related to the brand communication, opens up a framework of possible questions, to start a reflection on Institutional Communication. What aspects of the branding (including marketing and advertising) can be identified and studied in order to provide a positive contribution to institutional communication? What is the threshold that separates and distinguishes the two contexts – institutional communication and branding – whose aims are far apart as are the University and the market (place where products, goods and services are distributed, promoted and consumed?). How communication design contributes effectively to the construction and enhancement of the identity image of a university structure? Academic institutions are increasingly pushed towards a process of renewal, and wonder about their conditions and their results, while investing in new forms of communication, using communication ways that come directly from the contemporary language of business: not only image and identity, adding concepts such as brand personality and awareness, reputation, promotion, attractiveness, customer loyalty, attachment, customer care, appealing... If until recently mainly the business world was the one intended to design, test, firmly implement the devices offered by communication aimed at branding, today all the tools and the disciplines of design such as corporate identity, editorial graphics, product design and merchandising, interface design, the cross-media expression, are there to be used by higher education institutions to communicate, in a conscious way, while strategically planning their own exploitation. Study subject of this book is the start of a critical and due consideration on the university institutional communication – trying to focus on the “state of the art” in Italy compared with some international cases – with the understanding that the matter cannot be certainly concluded here and today. The final part of the book shows an application way, to be considered as an example, through the illustration of a common planning process, which took place between teachers and university students in the academic year 2014-2015, aimed at defining communication ways, designed for both the University of Ferrara, both for the Department of Architecture.
Il rapporto tra il ruolo delle istituzioni universitarie e le tematiche afferenti alla comunicazione di brand, apre un quadro di possibili interrogativi; un punto di partenza per una riflessione sul tema della Comunicazione istituzionale. Quali aspetti del branding (e insieme del marketing, dell’advertising) possono essere individuati, enucleati e studiati al fine di fornire un contributo positivo alla comunicazione istituzionale? Qual è la soglia che separa e distingue i due contesti – la Comunicazione istituzionale e il branding – le cui finalità sono distanti come lo sono l’Università (luogo, prevalentemente pubblico, nel contesto italiano, preposto a formazione e ricerca) e il mercato dove essenzialmente si distribuiscono, promuovono e consumano beni, merci, servizi ed esperienze di vita? In che modo, innescando quali specificità di metodo e progetto, il design della comunicazione può contribuire efficacemente alla costruzione e valorizzazione dell'immagine identitaria di una struttura universitaria? Le istituzioni accademiche sempre più spinte verso un processo di rinnovamento, mentre si interrogano sulle proprie condizioni e i propri risultati, mentre investono su nuove forme di comunicazione, assumono e fanno proprie espressioni che provengono direttamente dal linguaggio contemporaneo d’impresa: non solo image e identity, quant’anche locuzioni quali personalità e riconoscibilità di marca, reputazione, promozione, attrattività, fidelizzazione, attachment, customer care, appealing… Se fino a ieri è stato principalmente il mondo dell’impresa a ideare, sperimentare, applicare con determinazione i dispositivi offerti dalla comunicazione finalizzata al branding, oggi tutti gli strumenti e gli ambiti disciplinari di progetto quali l’immagine coordinata, la grafica editoriale, il design di prodotto e di merchandising, il design delle interfacce, la narratività crossmediale, sono in disponibilità delle istituzioni universitarie per comunicare in modo consapevole, progettando strategicamente la propria valorizzazione. Oggetto di studio di questo volume è l’avvio di una riflessione critica sulla comunicazione istituzionale universitaria – cercando di mettere a fuoco lo “stato dell’arte” in Italia confrontato con il quadro internazionale – con la consapevolezza che la materia non trova certo in questa sede conclusione. Nella parte finale del volume si mostra una dimensione applicativa per exempla, attraverso l’illustrazione di un percorso progettuale comune, svoltosi tra docenti e studenti universitari nell’a.a. 2014-2015, finalizzato alla definizione di artefatti della comunicazione, pensati sia per l’Ateneo ferrarese, sia per il Dipartimento di Architettura.
Comunicare l'Università. Tra ricerca e didattica
DAL BUONO, Veronica
Writing – Review & Editing
2016
Abstract
The relationship between the role of higher education institutions and all issues related to the brand communication, opens up a framework of possible questions, to start a reflection on Institutional Communication. What aspects of the branding (including marketing and advertising) can be identified and studied in order to provide a positive contribution to institutional communication? What is the threshold that separates and distinguishes the two contexts – institutional communication and branding – whose aims are far apart as are the University and the market (place where products, goods and services are distributed, promoted and consumed?). How communication design contributes effectively to the construction and enhancement of the identity image of a university structure? Academic institutions are increasingly pushed towards a process of renewal, and wonder about their conditions and their results, while investing in new forms of communication, using communication ways that come directly from the contemporary language of business: not only image and identity, adding concepts such as brand personality and awareness, reputation, promotion, attractiveness, customer loyalty, attachment, customer care, appealing... If until recently mainly the business world was the one intended to design, test, firmly implement the devices offered by communication aimed at branding, today all the tools and the disciplines of design such as corporate identity, editorial graphics, product design and merchandising, interface design, the cross-media expression, are there to be used by higher education institutions to communicate, in a conscious way, while strategically planning their own exploitation. Study subject of this book is the start of a critical and due consideration on the university institutional communication – trying to focus on the “state of the art” in Italy compared with some international cases – with the understanding that the matter cannot be certainly concluded here and today. The final part of the book shows an application way, to be considered as an example, through the illustration of a common planning process, which took place between teachers and university students in the academic year 2014-2015, aimed at defining communication ways, designed for both the University of Ferrara, both for the Department of Architecture.File | Dimensione | Formato | |
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