This essay has an epistemological character as it studies how knowledge is built by and in the ancestral knowledge of the Yaqui tribe of the state of Sonora. It is evidently a knowledge’s theory whose processes are different from our consolidate traditions. From it derives a concept of education and formative practices that, united to a peculiar pedagogical theoresis, poses us in front of a radical difference (Salmeri, 2013). We believe that this study could represent an useful observatory for exploring the relational dynamics that marks this particular form of marginality. We also think that this fi eld research could be read as some sort of experimental laboratory for analysing some instances of interculture. To this end, we collected evidences, studied myths, for reaching an holistic formative environment that searches his fulfi lment in a spiritually characterized knowledge. Briefl y: we propose a study of educational epistemology that also makes use of the ethnography’s instruments.

Questo saggio ha un carattere epistemologico in quanto studia come si costruisce la conoscenza attraverso e nel sapere ancestrale della tribù Yaqui dello stato del Sonora. Si tratta evidentemente di una teoria del- la conoscenza le cui processualità sono di segno differente rispetto alle nostre consolidate tradizioni. Ne derivano un concetto di educazione e prassi formative che, unite ad una peculiare teoresi pedagogica, ci pone di fronte ad una differenza radicale (Salmeri, 2013). Riteniamo che questo studio possa rappresentare un utile osservatorio per esplorare le dinamiche relazionali che segnano dolorosamente questa particolare forma di marginalità. Pensiamo inoltre che questa ricerca di campo possa essere letta anche come una sorta di laboratorio sperimentale per analizzare alcune istanze dell’intercultura. A questo ne abbiamo raccolto testimonianze, studiato i miti e le cerimonie per approdare ad un ambiente formativo olistico che cerca il suo compimento in una sapienza connotata in senso spirituale. In breve: proponiamo uno studio di epistemologia della educazione che si serve anche degli strumenti dell’etnografia.

Ai confini del mondo. Formazione, spiritualità e incanto nella tribù Yaqui

GRAMIGNA, Anita
Primo
2016

Abstract

This essay has an epistemological character as it studies how knowledge is built by and in the ancestral knowledge of the Yaqui tribe of the state of Sonora. It is evidently a knowledge’s theory whose processes are different from our consolidate traditions. From it derives a concept of education and formative practices that, united to a peculiar pedagogical theoresis, poses us in front of a radical difference (Salmeri, 2013). We believe that this study could represent an useful observatory for exploring the relational dynamics that marks this particular form of marginality. We also think that this fi eld research could be read as some sort of experimental laboratory for analysing some instances of interculture. To this end, we collected evidences, studied myths, for reaching an holistic formative environment that searches his fulfi lment in a spiritually characterized knowledge. Briefl y: we propose a study of educational epistemology that also makes use of the ethnography’s instruments.
2016
Gramigna, Anita
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Art. Periferie del mondo.pdf

solo gestori archivio

Descrizione: PDF inviatomi dall'Editore
Tipologia: Full text (versione editoriale)
Licenza: NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione 199.88 kB
Formato Adobe PDF
199.88 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11392/2353033
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact