The transformation involving public university organizations emphasizes the strategic role of communication as a tool and lever for the definition and enhancement of institutional identity. In this direction, The University of Ferrara has started a re-branding process. This essay illustrates the context, the bases and some results of the project. The multidisciplinary research and activities are focused, in particular, on the convergence between the brand strategy and the new coordinated image. The attention and tension of communication strategy to establish a strong relationship between the institution and its reference public, is built and supported through the "expressive" rather than "informative" part of communication, also transmitted through the tools of graphic design, in an integrated and harmonized design project, for projecting and expanding the institution's quality and values.

Il processo di trasformazione che sta coinvolgendo le organizzazioni universitarie pubbliche ha posto enfasi sul ruolo strategico della comunicazione come strumento e leva per la definizione e valorizzazione dell'identità istituzionale. L'Università di Ferrara ha avviato un processo di rinnovamento in tale direzione, di cui si intende illustrare il contesto, le basi e alcuni risultati di percorso. La ricerca e le attività sviluppate, svolte con metodo multidisciplinare, hanno riguardato in particolare la convergenza tra la strategia di branding e quella di immagine coordinata, dove l'attenzione e tensione comunicativa volta a stabilire la relazione fra l’Istituzione e i suoi pubblici di riferimento, è costruita e sostenuta attraverso la parte “espressiva”, piuttosto che “informativa”, della comunicazione, veicolata anche attraverso gli strumenti della grafica come un progetto integrato e armonizzato, per proiettare/espandere all'esterno qualità e valori dell’istituzione.

L'espressione dell'Istituzione. Innovare Unife attraverso la strategia di comunicazione

DAL BUONO VERONICA
Primo
Writing – Original Draft Preparation
2017

Abstract

The transformation involving public university organizations emphasizes the strategic role of communication as a tool and lever for the definition and enhancement of institutional identity. In this direction, The University of Ferrara has started a re-branding process. This essay illustrates the context, the bases and some results of the project. The multidisciplinary research and activities are focused, in particular, on the convergence between the brand strategy and the new coordinated image. The attention and tension of communication strategy to establish a strong relationship between the institution and its reference public, is built and supported through the "expressive" rather than "informative" part of communication, also transmitted through the tools of graphic design, in an integrated and harmonized design project, for projecting and expanding the institution's quality and values.
2017
978-88-99934-72-9
Il processo di trasformazione che sta coinvolgendo le organizzazioni universitarie pubbliche ha posto enfasi sul ruolo strategico della comunicazione come strumento e leva per la definizione e valorizzazione dell'identità istituzionale. L'Università di Ferrara ha avviato un processo di rinnovamento in tale direzione, di cui si intende illustrare il contesto, le basi e alcuni risultati di percorso. La ricerca e le attività sviluppate, svolte con metodo multidisciplinare, hanno riguardato in particolare la convergenza tra la strategia di branding e quella di immagine coordinata, dove l'attenzione e tensione comunicativa volta a stabilire la relazione fra l’Istituzione e i suoi pubblici di riferimento, è costruita e sostenuta attraverso la parte “espressiva”, piuttosto che “informativa”, della comunicazione, veicolata anche attraverso gli strumenti della grafica come un progetto integrato e armonizzato, per proiettare/espandere all'esterno qualità e valori dell’istituzione.
identity, color, graphic design, visual identity, communication, branding, institutions' communication
identità, colore, graphic design, identità visiva, comunicazione, branding universitario, comunicazione istituzionale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11392/2378855
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